مکرون: امانوئل ماکرون پس از موجی شدن اظهارات تایوان از هلند بازدید می کند

مکرون: امانوئل ماکرون پس از موجی شدن اظهارات تایوان از هلند بازدید می کند

آمستردام: رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون روز سه شنبه یک سفر دولتی دو روزه به هلند آغاز می کند و در مورد چشم انداز خود برای آینده اروپا سخنرانی می کند.
سخنرانی بعد از ظهر سه شنبه در یک تئاتر در لاهه پس از آن انجام می شود مکرون پس از سفر اخیر خود به چین، با اظهار نظر در مورد تایوان، ابروها را بالا برد.
«سوالی که ما به عنوان اروپایی‌ها باید به آن پاسخ دهیم این است: آیا به نفع ما است که (بحران) در تایوان را تسریع کنیم؟ ماکرون در مصاحبه ای که یکشنبه در روزنامه فرانسوی Les Echos و Politico Europe منتشر شد، گفت: خیر.
بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید پیرو این موضوع شویم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش بیش از حد چین استفاده کنیم.»
این اظهارات سؤالاتی را در مورد اینکه آیا دیدگاه ماکرون با موضع اتحادیه اروپا همسو است و آیا بلوک 27 می تواند به «سومین ابرقدرتی» تبدیل شود که ماکرون می گوید امیدوار است ظرف «چند سال» بسازد، ایجاد کرد.
این مصاحبه روز جمعه، قبل از اینکه چین تمرینات رزمی گسترده ای را در اطراف تایوان آغاز کند، انجام شد که شبیه سازی آب بندی جزیره در واکنش به سفر هفته گذشته رئیس جمهور تایوان به ایالات متحده بود. مکرون و رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین هفته گذشته برای گفتگو از پکن بازدید کرد و از شی جین پینگ، رهبر چین خواست تا روسیه را درباره جنگش در اوکراین “به هوش بیاورد”.
او بر مفهوم «خود مختاری استراتژیک» برای اروپا تأکید کرد که سال‌ها آن را ترویج کرده است. او نسبت به آنچه که «تله» نامید که منجر به گرفتار شدن بلوک در بحران‌هایی می‌شود که مال ما نیستند، هشدار داد.
چین و تایوان در سال 1949 پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و دولت پکن می گوید که این جزیره موظف است در صورت لزوم با زور به سرزمین اصلی بپیوندد.
سفر ماکرون به آمستردام و لاهه اولین سفر دولتی یک رهبر فرانسوی پس از ژاک شیراک در 23 سال پیش است و بر پیوند نزدیک هلند و فرانسه و دو رهبر تأکید می کند.
مکرون پس از ورود به آمستردام قرار است تاج گلی را در بنای تاریخی ملی در نزدیکی کاخ سلطنتی در قلب تاریخی شهر بگذارد. او بعداً برای دیدار با رهبران هر دو مجلس پارلمان هلند قبل از ایراد سخنرانی خود به لاهه سفر می کند.
عصر، مکرون و همسرش بریژیت در ضیافتی در آمستردام که توسط پادشاه ویلم الکساندر برگزار شد، شرکت می کنند.
روز چهارشنبه، مکرون از یک پارک علمی در آمستردام بازدید می کند و قبل از بازدید از نمایشگاه پرفروش نقاشی های استاد هلندی یوهانس ورمیر در موزه ریکس، با نخست وزیر مارک روته گفتگو می کند.