ناتو: کیف از ناتو می‌خواهد امنیت دریای سیاه و ادغام دفاعی اوکراین را تامین کند

ناتو: کیف از ناتو می‌خواهد امنیت دریای سیاه و ادغام دفاعی اوکراین را تامین کند

بخارست: دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز پنجشنبه گفت که ناتو باید نقش بیشتری در امنیت در دریای سیاه ایفا کند و دفاع هوایی و موشکی اوکراین را با متحدانش ادغام کند.
دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین که از طریق لینک ویدیویی صحبت می‌کرد، در کنفرانس امنیتی دریای سیاه در بخارست پایتخت رومانی گفت: دریای سیاه برای صلح‌آمیز کردن و آینده‌محور کردن کل اروپا مفید است.
متأسفانه، این همچنین ویترینی است از این که در صورت غفلت از تهدیدات، اوضاع با چه سرعتی می تواند بدتر شود. زمان آن رسیده است که دریای سیاه را به آنچه دریای بالتیک تبدیل شده است، یعنی دریایی از ناتو تبدیل کنیم.
دریای سیاه و سواحل اوکراینی آن از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، صحنه‌های مهم جنگ بوده‌اند.
هم مسکو و هم کیف برای صادرات از جمله تامین بازارهای غلات جهانی به دریا تکیه کنید. محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه در سال گذشته تهدیدی برای ایجاد قحطی جهانی بود تا زمانی که سازمان ملل و ترکیه توافقنامه ای را برای باز نگه داشتن بنادر که هنوز کانون دیپلماسی شدید است، میانجی گری کردند.
کولبا گفت: “ما باید با هم به مشکل مشترک روسیه رسیدگی کنیم. برای مثال، من از ایده کارشناسی برای ادغام سیستم های دفاع هوایی و موشکی اوکراین با متحدان ناتو در دریای سیاه و بالتیک حمایت می کنم.”
در شمال اروپا، نقشه امنیتی اطراف دریای بالتیک در سال گذشته با تصمیم فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو دوباره ترسیم شد و روسیه به زودی تنها کشور ساحلی خارج از ائتلاف نظامی غربی خواهد بود.
درخواست‌های اوکراین و گرجستان برای پیوستن به این بلوک تأثیر مشابهی بر دریای سیاه خواهد داشت، جایی که بلغارستان، رومانی و ترکیه قبلاً در آن عضو هستند.
کولبا گفت که نشست آتی ناتو در ویلنیوس فرصتی برای پیشبرد عضویت اوکراین در ناتو است تا نشان دهد که درها نه تنها باز است، بلکه یک برنامه روشن برای زمان و چگونگی ورود اوکراین به آن وجود دارد.