نخست وزیر اوکراین از پاپ برای دیدار دعوت می کند و از کودکان اخراج شده کمک می خواهد

نخست وزیر اوکراین از پاپ برای دیدار دعوت می کند و از کودکان اخراج شده کمک می خواهد

رم: نخست وزیر اوکراین دنیس شمیحال روز پنجشنبه دعوت شد پاپ فرانسیس برای بازدید از کشورش، طی نشستی در واتیکان، جایی که او همچنین برای بازگرداندن کودکانی که به زور به روسیه برده شده اند کمک خواست.
شمیحال چند ساعت پس از حضور پاپ در انجمن مطبوعات خارجی در رم به خبرنگاران گفت: «من از اعلیحضرت دعوت کردم که شخصاً از اوکراین دیدن کند.
او گفت که با پاپ 86 ساله در مورد طرح صلح پیشنهاد شده توسط رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر صحبت کرده است. زلنسکی برای پایان دادن به جنگ ناشی از تهاجم روسیه در سال گذشته.
نخست وزیر که از طریق یک مترجم ایتالیایی صحبت می کرد، گفت: این شامل “مذاکره با جزئیات بیشتر درباره گام های مختلفی است که واتیکان می تواند انجام دهد” تا به کیف در دستیابی به اهدافش کمک کند.
به عنوان مثال، من درخواست مشارکت، کمک از واتیکان، از معظم له، برای بازگشت کودکانی که برخی از آنها یتیم بودند و به زور عمدتاً به روسیه برده شدند، به اوکراین شدم.
بر اساس گزارش کیف، بیش از 16000 کودک اوکراینی از زمان تهاجم فوریه 2022 به روسیه اخراج شده‌اند و بسیاری از آنها در موسسات و خانه‌های سرپرستی قرار گرفته‌اند.
روسیه این اتهامات را رد می کند و می گوید در عوض کودکان اوکراینی را از وحشت جنگ نجات داده است.
در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام جنایت جنگی در اخراج غیرقانونی کودکان اوکراینی صادر کرد.
شمیحال همچنین با دو تن از مقامات ارشد پاپ در واتیکان، پیترو پارولین، وزیر امور خارجه و پل گالاگر، وزیر امور خارجه بالفعل دیدار کرد.
در بیانیه واتیکان آمده است: «در جریان گفتگوهای صمیمانه که در دبیرخانه امور خارجه انجام شد، موضوعات مختلف مرتبط با جنگ در اوکراین با توجه ویژه به جنبه های انسانی و تلاش برای بازگرداندن صلح مورد توجه قرار گرفت.
در همین زمینه مسائل متعددی در رابطه با حیات و فعالیت کلیسا در کشور مطرح شد.»
فرانسیس بارها خواستار صلح در اوکراین شده است، اگرچه تلاش‌های واتیکان برای میانجیگری در درگیری‌ها هنوز نتیجه‌ای نداشته است.
دولت اوکراین گفت که شمیحال در سفر خود به پاپ یک خروس سرامیکی که به نماد مقاومت اوکراین در طول جنگ تبدیل شده است و یک کتاب عکس از جنایاتی که روسیه در شهرهای مختلف اوکراین از جمله بوچا مرتکب شده است، به پاپ داد.
شمیحال برای کنفرانسی در روز چهارشنبه در رم به سر می برد که شرکت های ایتالیایی چگونه می توانند به بازسازی اوکراین کمک کنند و همچنین با جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا دیدار کرد.