نیتیش پاندی: مرگ نیتیش پاندی به دلیل ایست قلبی توجه را به این موضوع جلب می کند که چرا مرگ و میرهای زودرس ناشی از این عارضه قلبی در حال افزایش است – Times of India |

نیتیش پاندی: مرگ نیتیش پاندی به دلیل ایست قلبی توجه را به این موضوع جلب می کند که چرا مرگ و میرهای زودرس ناشی از این عارضه قلبی در حال افزایش است – Times of India |

نیتیش پاندی، چهره شناخته شده در فیلم ها و سریال های تلویزیونی به دلیل درگذشت ایست قلبی روز چهارشنبه ساعت 2 بامداد او 51 سال داشت.
پاندی برای فیلم‌هایی مانند «خوسلا کا غسلا»، «بادای دو» و «ام شانتی اوم» و مجموعه‌های تلویزیونی مانند «آنوپاما»، «سایا» و «هوم لادکیان» شناخته می‌شود.
او آخرین نفس خود را در هتلی در ایگاتپوری، ناشیک سپری کرد. “برادر شوهرم دیگر نیست و خواهرم آرپیتا پاندی در شوک است. پدر نیتیش برای بازگرداندن اجساد فانی خود به ایگاتپوری سفر کرده است. انتظار می رود که آنها بعد از ظهر امروز برسند. ما هستیم. همه کاملا بی حس هستند و من حتی از زمان وقوع این فاجعه حتی نتوانستم با آرپیتا صحبت کنم.”

ایست قلبی این روزها جان جوانان را می کشد

این روزها میزان بروز ایست قلبی در بین جوانان و متعاقب آن مرگ و میر ناشی از آن در حال افزایش است.
ما با دکتر سامیر گوپتا، کاردیولوژیست مداخله‌ای ارشد و سرپرست گروه – آزمایشگاه کات قلب، بیمارستان مترو، نویدا درباره دلایل مرگ‌های زودرس ناشی از ایست قلبی این روزها صحبت کردیم.
سلامت قلب: افسانه‌هایی که متخصصان قلب آرزو می‌کنند که مردم دیگر باور نکنند
دکتر گوپتا می‌گوید دلایل افزایش مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از ایست قلبی در زمان‌های اخیر چند وجهی است، به‌ویژه در میان افراد جوان در هند، سبک زندگی بی‌تحرک، دیابت، الکل، سیگار، فشار خون بالا و انتخاب نامناسب رژیم غذایی.
اتخاذ سبک زندگی کم تحرک که با نشستن طولانی مدت و فعالیت بدنی محدود مشخص می شود، به چاقی، فشار خون بالا و دیابت کمک می کند. این شرایط به طور قابل توجهی خطر ایست قلبی را افزایش می دهد و یکی از بزرگترین عوامل خطر برای شروع ایست قلبی است. دکتر گوپتا می‌گوید در میان بزرگسالان جوان.
او همچنین در مورد عادات زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن و الکل صحبت می کند. افزایش مصرف الکل در بین جوانان با افزایش خطر ایست قلبی مرتبط است. مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به اختلال در ریتم قلب و ضعیف شدن عضلات قلب شود. مصرف دخانیات، از جمله سیگار، یک عامل خطر ثابت برای بیماری قلبی است. و ایست قلبی. سیگار به رگ‌های خونی آسیب می‌زند، فشار خون را افزایش می‌دهد و باعث تشکیل لخته‌های خون می‌شود.»
او همچنین نقش روند جدید در رژیم غذایی را برجسته می کند. وی در مورد مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده هشدار می دهد: رژیم های غذایی ناسالم سرشار از غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده و مصرف بیش از حد سدیم در ایجاد بیماری های قلبی عروقی نقش دارد و خطر ایست قلبی را افزایش می دهد.
دکتر گوپتا همچنین در مورد بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت صحبت می کند. دکتر توضیح می دهد: “فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای ایست قلبی است. فشار خون کنترل نشده فشار بیش از حد به قلب وارد می کند و احتمال بروز حوادث قلبی ناگهانی را افزایش می دهد. سطح قند خون ضعیف کنترل شده می تواند به رگ های خونی و قلب آسیب برساند.” گوپتا.

دانستن سابقه خانوادگی حوادث قلبی مهم است

دکتر گوپتا می گوید: برای کاهش خطر حوادث ایست قلبی، باید از سابقه خانوادگی این بیماری آگاه بود. او می گوید: “آگاهی از هرگونه سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا حوادث قلبی مهم است. این اطلاعات می تواند به افراد کمک کند تا خطر بالقوه خود را درک کنند و اقدامات پیشگیرانه مناسب از جمله اصلاح سبک زندگی و معاینات منظم پزشکی را انجام دهند.”
او همچنین از جوانان می خواهد که علائم ایست قلبی را درک کنند. او به آنها توصیه می کند: “شناخت علائم هشدار دهنده حمله قلبی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا ناراحتی در قسمت فوقانی بدن و مراجعه فوری به پزشک بسیار مهم است.”

مهارت های CPR و چک آپ سالانه قلب

“کسب دانش در مورد احیای قلبی ریوی (CPR) می تواند در صورت ایست قلبی نجات دهنده باشد. CPR یک روش اورژانسی است که فشرده سازی قفسه سینه و تنفس نجات را برای حفظ جریان خون و اکسیژن رسانی تا رسیدن کمک حرفه ای ترکیب می کند. یادگیری مهارت های CPR افراد را مجهز می کند. دکتر گوپتا می‌گوید برای پاسخ‌دهی موثر در مواقع اضطراری و به طور قابل‌توجهی شانس بقا را افزایش می‌دهد.
انجام معاینات منظم قلب می‌تواند به ارزیابی سلامت قلب و تشخیص هر گونه شرایط زمینه‌ای یا عوامل خطر کمک کند. این چک‌آپ‌ها ممکن است شامل آزمایش‌هایی مانند اندازه‌گیری فشار خون، ارزیابی سطح کلسترول، نوار قلب (ECG)، تست استرس و اکوکاردیوگرافی: معاینات سالانه قلب امکان شناسایی زودهنگام مشکلات احتمالی را فراهم می کند و امکان مداخله به موقع و مدیریت عوامل خطر را فراهم می کند، بنابراین خطر ایست قلبی را کاهش می دهد.
این متخصص در پایان می‌گوید: “با یادگیری مهارت‌های CPR، افراد می‌توانند برای ارائه کمک فوری در هنگام اورژانس‌های قلبی توانمند شوند. علاوه بر این، معاینات سالانه قلب، بینش‌های ارزشمندی را در مورد سلامت قلب فرد ارائه می‌دهد و اقدامات پیشگیرانه را برای حفظ سلامت قلبی عروقی امکان‌پذیر می‌سازد.”