پاپ فرانسیس در مورد توافق جمعه خوب: پاپ امیدوار است توافق ایرلند شمالی بتواند به نفع همه ایرلند “تثبیت” شود.

پاپ فرانسیس در مورد توافق جمعه خوب: پاپ امیدوار است توافق ایرلند شمالی بتواند به نفع همه ایرلند “تثبیت” شود.

شهر واتیکان: پاپ فرانسیس روز دوشنبه گفت که دعا می کند که توافق جمعه خوب 25 سال پیش امضا شد که تا حد زیادی به خشونت پایان یافته در ایرلند شمالی می تواند “تجمیع” شود تا به نفع مردم تمام ایرلند باشد.
فرانسیس در نطق ظهر روز دوشنبه عید پاک خطاب به ده ها هزار نفر در میدان سنت پیتر، این اظهار نظر را در مورد توافقنامه 1998 که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفت، بیان کرد.
فرانسیس گفت: «امروز بیست و پنجمین سالگرد توافق به اصطلاح جمعه خوب یا بلفاست است که به خشونتی پایان داد که دهه‌ها ایرلند شمالی را دچار مشکل کرده بود».
این توافقنامه که در 10 آوریل 1998 در بلفاست امضا شد، یکی از مهم‌ترین قراردادهای صلح اواخر قرن بیستم محسوب می‌شود که به دنبال پایان دادن به سه دهه نزاع فرقه‌ای بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها به نام «مشکل‌ها» است که منجر به کشته شدن بیش از 3600 نفر شد. .
رئیس کاتولیک رومی که حدود 1.4 میلیارد عضو دارد، گفت: “با روحیه قدردانی از خدای صلح دعا می کنم تا آنچه در آن گام تاریخی به دست آمده است، به نفع همه مردان و زنان جزیره ایرلند تثبیت شود.” کلیسا گفت.
جدای از تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بحران های سیاسی دیگری بر مراسم بزرگداشت این هفته که با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برگزار می شود، تحت الشعاع قرار داده است که نشان دهنده نقش حیاتی ایالات متحده در میانجی گری توافق است.
خشمگین از قوانین تجاری پس از برگزیت که با استان ایرلند شمالی رفتار متفاوتی نسبت به بقیه بریتانیا داشت، حزب اتحادیه دموکرات، بزرگترین حزب طرفدار بریتانیا، دولت واگذار شده با تقسیم قدرت را که مرکز توافق صلح است، تحریم کرده است. بیش از یک سال
ماه گذشته، آژانس اطلاعاتی MI5 بریتانیا سطح تهدید در ایرلند شمالی را از تروریسم داخلی به “شدید” افزایش داد – به این معنی که یک حمله بسیار محتمل در نظر گرفته شد.