پاپ فرانسیس وارد مجارستان شد: پاپ فرانسیس به همراه اوکراین وارد مجارستان شد، موضوع مهاجرت در رأس برنامه

پاپ فرانسیس وارد مجارستان شد: پاپ فرانسیس به همراه اوکراین وارد مجارستان شد، موضوع مهاجرت در رأس برنامه

بوداپست: پاپ فرانسیس روز جمعه در آغاز یک سفر سه روزه به مجارستان وارد شد که در آن جنگ در اوکراین، مهاجرت و ریشه های مسیحی اروپا انتظار می رود در سخنرانی های عمومی و گفتگوهای خود با نخست وزیر ویکتور اوربان در راس دستور کار قرار گیرد.
این دیدار اولین سفر او از زمان بستری شدن وی در بیمارستان به دلیل برونشیت در ماه مارس است.
فرانسیس که شاداب به نظر می رسید، پس از پیاده شدن به سمت جمعیت جمع شده و استقبال مقامات دولتی مجارستان و دو کودک با لباس ملی سنتی که نان و نمک ارائه می کردند، با عصا راه می رفت.
روز یکشنبه، فرانسیس در مراسمی در فضای باز در مقابل پارلمان، مشرف بر رودخانه دانوب در بوداپست، ریاست خواهد کرد.
فرانسیس به وعده دیدار رسمی خود عمل می کند، پس از توقف تنها هفت ساعته برای تعطیلی یک کنگره کلیسا در بوداپست در سال 2021 در مسیر خود به اسلواکی، بسیاری از افراد را ناامید کرد.
او اذعان کرده است که محتوای این دیدار تحت تأثیر رویدادهای جاری خواهد بود، حتی اگر هدف اصلی ملاقات با کاتولیک های مجارستانی باشد.
فرانسیس قرار است اواخر روز جمعه با اوربان ملاقات کند.
اوربان عصر پنجشنبه در توییتر گفت: «منتظر دیدار @pontifex هستم. در زمان‌های پر دردسری مانند دوران ما، یادآوری آنچه ما را در کنار هم نگه می‌دارد ضروری است، و ایمان پایه‌ای است که می‌توانیم آینده‌ای با ثبات را بر اساس آن بسازیم.»
اوربان 59 و پاپ 86 ساله نظرات متفاوتی در مورد رسیدگی به مهاجرت از خاورمیانه و آفریقا به اروپا دارند و فرانسیس معتقد است که باید از مهاجرانی که از فقر فرار می کنند استقبال کرد.
اما در مورد اوکراین که در دومین سال جنگ با روسیه است، اوربان گفته است که مجارستان و واتیکان تنها دو کشور اروپایی هستند که می‌توان آنها را «حامی صلح» توصیف کرد.
هر دو خواستار آتش‌بس و مذاکره برای پایان دادن به جنگ شده‌اند و فرانسیس از اوکراین خواسته است که برای گفت‌وگو با روسیه «متجاوز» باز باشد، چیزی که اوکراین تاکنون آن را رد کرده است.
مجارستان از اوکراین مستقل حمایت می کند اما همچنان روابط اقتصادی قوی با روسیه دارد. دولت اوربان از ارسال سلاح به اوکراین خودداری کرده است.
در حالی که پاپ اغلب خواستار ممنوعیت کلی قاچاق اسلحه و کاهش تولید سلاح شده است، او همچنین گفت که ارسال سلاح به اوکراین در صورتی که برای دفاع از خود استفاده شود، از نظر اخلاقی قابل قبول است.
مجارستان مسیحی
مجارستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا، گذرگاهی برای جریان مهاجران به این بلوک بوده است که مرز آن در لبه بیرونی قرار دارد.
اوربان، که دولتش برای جلوگیری از ورود مهاجران، حصار فولادی در مرز با صربستان ساخته است، اجازه نداده است مجارستان به یک “کشور مهاجر” تبدیل شود، همانطور که به گفته او سایرین در اروپا تبدیل شده اند. او در سال 2021، در آخرین دیدار پاپ، از فرانسیس خواست «نگذارید مجارستان مسیحی از بین برود».
پس از آن او هدیه ای به او داد که نیازی به تفسیر نداشت: فکس نامه ای که پادشاه قرن سیزدهم بلا چهارم برای پاپ اینوسنتی چهارم فرستاد و برای مبارزه با تارتارها درخواست کمک کرد.
فرانسیس معتقد است در حالی که کشورها حق دارند از مرزهای خود محافظت کنند، مهاجران باید در سراسر اتحادیه اروپا توزیع شوند. او ادغام را از نظر فرهنگی غنی‌کننده برای کشورهای میزبان و چیزی برای تقویت جمعیت رو به کاهش اروپا می‌داند.
برای مجارهایی که منتظر فرصتی برای دیدن فرانسیس بودند، برخی دیدار او را لحظه ای امیدوار می دانستند.
آناماریا دوزمات روز جمعه هنگام عبور از کلیسای سنت استفان بوداپست گفت: “با این همه اندوه در جهان معتقدم که پیام مثبت پاپ برای ما مفید خواهد بود.”