چشم انداز معامله غلات دریای سیاه “آنقدر عالی نیست”: کرملین می گوید چشم انداز معامله غلات دریای سیاه ” چندان عالی نیست”

چشم انداز معامله غلات دریای سیاه “آنقدر عالی نیست”: کرملین می گوید چشم انداز معامله غلات دریای سیاه ” چندان عالی نیست”

مسکو: کرملین روز چهارشنبه گفت که چشم انداز توافق مهم غلات دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل متحد عالی نیست زیرا وعده ها برای رفع موانع صادرات کشاورزی و کودهای شیمیایی روسیه محقق نشده است.
قرارداد غلات تلاشی برای کاهش بحران غذایی است که قبل از تهاجم روسیه به اوکراین بود، اما با مرگبارترین جنگ در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بدتر شده است.
این توافقنامه که قرار بود ماه آینده به شکل فعلی منقضی شود، اولین بار در جولای سال گذشته توسط روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل امضا شد و دو بار تمدید شد. بر روی کاغذ، امکان صادرات مواد غذایی و کود، از جمله آمونیاک، از سه بندر دریای سیاه اوکراین را فراهم می کند.
در حالی که غرب صادرات مواد غذایی و کود روسیه را تحریم نکرده است، مسکو می‌گوید که موانعی مانند بیمه و موانع پرداخت‌ها به خطر افتاده است که می‌گوید برای اینکه توافق به درستی عمل کند، باید برداشته شود.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه گفت که توافق فعلی برای روسیه کارساز نیست، علیرغم برخی تلاش‌های سازمان ملل برای اجرای بخش‌هایی از توافق مربوط به منافع مسکو.
“هیچ معامله ای نمی تواند روی یک پا بایستد: باید روی دو پا بایستد.” پسکوف به خبرنگاران گفت. در این رابطه، البته، با قضاوت بر اساس وضعیت بازی امروز، چشم انداز (برای گسترش آن) چندان عالی نیست.»
روسیه و اوکراین دو تا از مهمترین تولیدکنندگان کالاهای کشاورزی در جهان و بازیگران اصلی در بازارهای گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان هستند. روسیه نیز در بازار کود مسلط است.
داده های رسمی نشان می دهد که از زمان آغاز طرح غلات دریای سیاه در ماه اوت، بیش از 27 میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی از اوکراین با 881 کشتی خروجی صادر شده است.