کدام بیماری های زنان باعث ناباروری می شود؟

ناباروری زنان بر اثر دلایل گوناگونی شکل می‌گیرد که بیماری‌های ذکر شده  در ادامه، تعدادی از شایع‌ترین دلایل ناباروری زنان می‌باشد. 

 کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زنان به شمار می‌رود که طیف وسیعی از بانوان را در سنین باروری درگیر می‌کند. کیست‌ها انواع مختلفی دارند و لزوماً همه آن‌ها باعث ناباروری نمی‌شوند. رایج‌ترین نوع کیست تخمدان، کیست فولیکولی با نمایی ساده و پر از مایع است که خودبه‌خود از بین می‌رود و باعث نازایی نمی‌گردد. زمانی این نوع کیست می‌تواند عامل مشکلات باروری شود که با بزرگ‌شدن بیش از حد، باعث اختلال در خون‌رسانی به تخمدان یا پارگی و آسیب به تخمدان‌ها ‌شود. 

نوع دیگری از کیست های تخمدان، کیست درمویید بوده که حاوی محتویاتی همچون پوست و مو است و معمولاً مانع باردار شدن زنان نمی‌گردد. اما کیست‌های آندومتریوز باتوجه به شدت بروز آن‌ها، عوارضی نظیر چسبندگی شدید و واکنش‌های التهابی را در پی دارد و ممکن است منجر به ناباروری زنان شود.

جهت درمان کیست‌های خطرناک، لازم است ابتدا فرد ورزش‌های مناسب بیش تری انجام داده و با چکاپ‌های منظم تحت نظر پزشک باشد. پزشک با استفاده از داروهایی همچون قرص‌های ضدبارداری، دوره قاعدگی فرد را تنظیم می‌کند و سپس از داروهای تحریک تخمک‌گذاری جهت آمادگی زن برای بارداری استفاده می‌نماید.

 تنبلی تخمدان 

تنبلی تخمدان که اغلب به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) اشاره دارد، ازجمله اختلالات هورمونی شایع در میان خانم‌ها به شمار می‌رود که طی آن، تولید هورمون‌های مردانه، مانند آندروژن، به میزان غیرعادی افزایش و ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) کاهش می‌یابد. این هورمون های زنانه نقشی اساسی در تنظیم چرخه قاعدگی دارند و با بروز تنبلی تخمدان، چرخه تخمک‌گذاری دچار اختلال شده و بدین ترتیب، احتمال نازایی در زن افزایش می‌یابد. 

از علائم تنبلی تخمدان می‌توان به افزایش غیرعادی وزن ، عدم تخمک‌گذاری، پریودی نامنظم و… اشاره کرد. اگرچه این بیماری لزوماً به ناباروری و نازایی زنان نمی‌انجامد؛ اما  با پیشگیری و درمان به‌موقع آن، می توان قدرت باروری بانوان را حفظ کرد. برای درمان تخمدان پلی کیستیک روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که کاهش وزن _در زنان دارای اضافه وزن و چاقی_، رژیم غذایی مناسب، دارو درمانی و… از شاخص‌ترین راهکارها به شمار می‌رود.

منبع: با 4 بیماری مؤثر بر ناباروری زنان آشنا شوید!