گرینلند از پیش نویس قانون اساسی برای استقلال آینده رونمایی کرد

گرینلند از پیش نویس قانون اساسی برای استقلال آینده رونمایی کرد

کپنهاگ: قانونگذاران گرینلند روز جمعه برای اولین بار نگاهی به پیش نویس قانون اساسی داشتند که این منطقه خودمختار می تواند در صورت مذاکره درباره استقلال از آن به آن تکیه کند. دانمارک.
این سند 49 پاراگراف که به زبان گرینلند نوشته شده بود به صورت مخفیانه در چهار سال توسعه یافت و توسط یک کمیسیون قانون اساسی به پارلمان منطقه، Inatsisartut ارائه شد، و اکنون در آنجا مورد بحث قرار خواهد گرفت.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که متن، که هنوز در مرحله پیش‌نویس است، به طور قاطع در مورد چندین موضوع کلیدی – از جمله دسترسی به پاسپورت گرینلند و اجرای عدالت، مناطقی که هنوز توسط سرزمین اصلی دانمارک اداره می‌شود، ارائه نشده است.
همچنین هیچ اشاره ای به سلطنت نکرد و این مسئله را حل نشد که آیا ملکه یا پادشاه دانمارک در رأس دولت باقی می ماند.
اولریک پرام گاد، محقق انستیتوی مطالعات بین‌المللی دانمارک، گفت: «در حال حاضر (پیش‌نویس قانون اساسی) در درجه اول یک موضوع گرینلند است. تنها زمانی به دانمارک مربوط می‌شود که گرینلند درباره آن بحث کرده باشد و بسته به تصمیم سیاستمداران. کارشناس روابط دانمارک و گرینلند به خبرگزاری فرانسه گفت.
گرینلند از سال 1979 خودمختار بوده است. بزرگترین جزیره جهان که در قطب شمال در فاصله 2500 کیلومتری (1550 مایلی) از دانمارک قرار دارد، پرچم، زبان، فرهنگ و موسسات خاص خود را دارد، اما هنوز هم به شدت به کمک مالی دانمارکی متکی است که یک چهارم آن را تشکیل می دهد. از تولید ناخالص داخلی و بیش از نیمی از بودجه عمومی آن.
سرزمین اصلی دانمارک، جزایر فارو و گرینلند – با حدود 55000 نفر جمعیت – با هم پادشاهی دانمارک را تشکیل می دهند.
از زمان قانون خودگردانی سال 2009، تنها ارز، سیستم قضایی و امور خارجی و امنیتی در اختیار دانمارک است.
این قانون همچنین شامل مقرراتی بود که اگر مردم گرینلند به نفع استقلال تصمیم بگیرند، مذاکرات بین نووک و کپنهاگ آغاز می شود.
توافق حاصل که با موافقت پارلمان های دانمارک و گرینلند حاصل شد، باید از طریق یک همه پرسی در گرینلند تصویب شود.
موقعیت ژئواستراتژیک این قلمرو و ذخایر عظیم معدنی در سال‌های اخیر مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است، همانطور که پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خرید آن در سال 2019 رد شد.
اما با وجود اینکه ایده خرید گرینلند کنار گذاشته شده است، واشنگتن به دنبال کسب نفوذ بیشتر بوده است.