گندم یا خپلی: هر آنچه باید در مورد این غله سالم بدانیم

گندم یا خپلی: هر آنچه باید در مورد این غله سالم بدانیم

اخیراً چندین پزشک و متخصص تغذیه شروع به توصیه گندم Emmer به عنوان جایگزین سالم‌تری برای گندم معمولی کرده‌اند. این تنوع گندم به دلیل داشتن گلوتن کمتری نسبت به گندم معمولی، دارای کاربرد همه جانبه آشپزی و همچنین منبع تغذیه خوبی است، محبوبیت پیدا می کند.

گندم Emmer چیست؟


همچنین به عنوان Farro شناخته می شود، این غله باستانی است که برای قرن ها کشت می شود. که بومی خاورمیانه است، شواهد تاریخی آن را به عصر نوسنگی پیش از سفال میانه (10200 تا 9500 قبل از میلاد) می رساند که توسط گردآورندگان شکارچی جمع آوری و مصرف می شد. در چندین سایت باستان شناسی نوسنگی کشف شده است. Emmer در بخش هایی از آفریقا، اسپانیا، ایالات متحده، آلبانی، ترکیه، سوئیس، آلمان، یونان و ایتالیا رشد می کند. به دلیل مزایای سلامتی آن تقاضای زیادی در ایتالیا دارد زیرا برخی تحقیقات استفاده از آن را با پیشگیری از سرطان روده بزرگ مرتبط می‌دانند. دلیل دیگر این است که می توان از آن در تهیه نان مرغوب استفاده کرد. نان Emmer را می توان در سوپرمارکت های آلمان، سوئیس و هلند یافت. در غذاهای ارمنی، فرنی و پلو آن بسیار محبوب است.

فواید سلامتی


– پروتئین بیشتری نسبت به گندم معمولی دارد و منبع خوبی از آهن و منیزیم همراه با فیبر ضروری است.
– گندم Emmer حاوی گلوتن کمتری نسبت به گندم معمولی است، و برای افرادی که می خواهند از گلوتن خودداری کنند بدون اینکه طعم و مزه آنها به خطر بیفتد، انتخاب بهتری است.
گندم سبز اصلاح ژنتیکی نشده است و همچنین به دلیل داشتن گلوتن کم نسبت به گندم معمولی راحت‌تر هضم می‌شود و شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای دیابتی‌ها مفید است.
-به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، فرد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد و از خوردن میان وعده های میان وعده جلوگیری می کند و از این رو برای مراقب وزن مفید است.
-برخی از مطالعات استفاده از آن را با پیشگیری از سرطان روده بزرگ مرتبط دانسته اند که آن را در بین علاقه مندان به سلامت واقعا محبوب کرده است. گندم همچنین با سلامت قلب و عروق مرتبط است، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

همچنین بخوانید:
آیا خپلی بهترین نوع گندم برای مصرف روزانه است؟

یک غله پایدار


یکی از استدلال هایی که به نفع گندم Emmer است این است که می توان آن را به طور پایدار کشت کرد. این محصول محکمی است که می تواند در خاک فقیر و با مقدار آب کمتر رشد کند و آن را به یک انتخاب پایدار برای کشاورزان و محصولی مقاوم در زمان خشکسالی تبدیل می کند.

اِمه

کشت در هند


گندم امر معروف به خپلی در هند معمولاً کشت نمی شود. به طور سنتی در مقیاس محدود در کارناتاکا، بخش‌هایی از ماهاراشترا، گجرات، آندرا و تامیل نادو کشت می‌شود. با توجه به افزایش آگاهی نسبت به مزایای سلامتی آن، گندم Emmer در فروشگاه های تخصصی و بازارهای آنلاین در هند موجود است، جایی که به دلیل ارزش غذایی بالا و محتوای گلوتن کم، اغلب به عنوان یک غذای سالم فروخته می شود.

طبق گزارش منتشر شده توسط AB Damania، گروه علوم گیاهی، دانشگاه کالیفرنیا، “یافته های باستان شناسی از Kunal در هاریانا، Kanishkapura در کشمیر، سکونتگاه هاراپان روهیرا در پنجاب نیز شواهدی از کشت خاپلی را نشان می دهد. حدس زده می شود که گندم خپلی آمده است. به کشمیر از خاورمیانه از طریق ایران و افغانستان و به جنوب هند از طریق دریا از شمال شرق آفریقا. امروز گندم خپلی تنها یک درصد از کل گندم کشت شده در هند را تشکیل می دهد.

همچنین بخوانید:
انواع گندم، تغذیه آنها و اینکه کدام بهترین عطا برای خرید است

نتیجه
به گفته ساندیا گوگنانی، متخصص تغذیه مشهور، “گندم سبزی در مقایسه با آرد تصفیه شده دارای پروتئین بالا و کالری کم است. منبعی غنی از ویتامین B3، منیزیم، سلنیوم و آهن است. از آنجایی که سرشار از فیبر، پروتئین و سایر ویتامین ها است. مواد معدنی، این آن را به یک منبع غذایی کامل گیاهی با پروتئین بالا برای رژیم گیاهخواری تبدیل می کند. می توانید حبوبات و سبزیجات دیگر را نیز اضافه کنید. به طور گسترده در سوپ ها استفاده می شود و جایگزین سالمی برای برنج است. هضم آن آسان است اما افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن باید به طور کامل از آن اجتناب کرد.” این رقم باستانی گندم را می توان هم به صورت دانه و هم به صورت آرد استفاده کرد. تشخیص آن از آتا معمولی مصرف شده در خانواده های هندی دشوار است و از این رو به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، می تواند جایگزین خوبی برای آرد معمولی باشد. از چاپاتیس و پاراتاس گرفته تا دالیا، پولائو و سالاد، غلات را می توان به راحتی در دستور العمل های هندی گنجاند.

برای دستور العمل های خوشمزه، ویدیوها و اخبار هیجان انگیز مواد غذایی، در رایگان ما مشترک شوید روزانه و هفتگی خبرنامه ها