آژانس اتحادیه اروپا: آلودگی هوا سالانه 1200 کودک را می کشد

کپنهاگ: آلودگی هوا هنوز باعث بیش از 1200 مرگ زودرس در سال در افراد زیر 18 سال در سراسر اروپا می شود و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا گفت دوشنبه.
EEA پس از مطالعه در بیش از 30 کشور، از جمله 27 کشور، با وجود پیشرفت های اخیر، گفت: «سطح آلاینده های کلیدی هوا در بسیاری از کشورهای اروپایی سرسختانه بالاتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی (WHO) به ویژه در اروپای مرکزی شرقی و ایتالیا است. اعضای اتحادیه اروپا
این گزارش کشورهای صنعتی بزرگ روسیه، اوکراین و بریتانیا را پوشش نمی دهد و نشان می دهد که تعداد کل قربانیان در این قاره می تواند بیشتر باشد.
EEA نوامبر گذشته اعلام کرد که در سال 2020 در اتحادیه اروپا، به اضافه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس و ترکیه، 238000 نفر به دلیل آلودگی هوا پیش از موعد جان خود را از دست دادند.
این آژانس می‌گوید: «آلودگی هوا باعث بیش از ۱۲۰۰ مرگ زودرس در سال در افراد زیر ۱۸ سال در اروپا می‌شود و به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.»
این مطالعه اولین مطالعه آژانس بود که به طور خاص بر روی کودکان تمرکز کرد.
اگرچه تعداد مرگ و میرهای زودرس در این گروه سنی نسبت به کل جمعیت اروپا که توسط EEA در هر سال تخمین زده می شود، پایین است، مرگ و میر در اوایل زندگی نشان دهنده از دست دادن پتانسیل آینده است و با بار قابل توجهی از بیماری مزمن، هم در دوران کودکی همراه است. و بعداً در زندگی،” آژانس گفت.
این سازمان از مقامات خواست تا بر بهبود کیفیت هوا در اطراف مدارس و مهدکودک ها و همچنین امکانات ورزشی و مراکز حمل و نقل انبوه تمرکز کنند.
این گزارش خاطرنشان کرد: پس از تولد، آلودگی هوای محیط خطر ابتلا به چندین مشکل سلامتی از جمله آسم، کاهش عملکرد ریه، عفونت های تنفسی و آلرژی را افزایش می دهد.
کیفیت پایین هوا همچنین می‌تواند “شرایط مزمنی مانند آسم را تشدید کند، که نه درصد از کودکان و نوجوانان را در اروپا مبتلا می‌کند و همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.”
بر اساس ارقامی که روز دوشنبه منتشر شد، نود و هفت درصد از جمعیت شهری در سال 2021 در معرض هوایی قرار گرفتند که توصیه های WHO را برآورده نمی کرد.
EEA سال گذشته تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا در مسیر رسیدن به هدف خود برای کاهش 50 درصدی مرگ‌ومیرهای زودرس تا سال 2030 در مقایسه با سال 2005 است.
در اوایل دهه 1990، ذرات ریز باعث تقریباً یک میلیون مرگ زودرس در سال در 27 کشور اتحادیه اروپا می‌شد. این رقم در سال 2005 به 431000 کاهش یافت.
سازمان جهانی بهداشت، که آلودگی هوا را عامل مرگ هفت میلیون نفر در سرتاسر جهان در هر سال می‌داند، وضعیت در اروپا بهتر از بسیاری از مناطق کره زمین به نظر می‌رسد، تقریباً به اندازه سیگار کشیدن یا رژیم غذایی بد.
صدها هزار مورد از مرگ و میرها مربوط به کودکان زیر 15 سال است.
رسیدن به توافق برای تشدید محدودیت های تعیین شده برای آلاینده های اصلی در سال 2005 تا سپتامبر 2021 طول کشید.
تنها در تایلند، جایی که دود سمی بخش‌هایی از کشور را خفه می‌کند، مقامات بهداشتی هفته گذشته گفتند که 2.4 میلیون نفر به دلیل مشکلات پزشکی مرتبط با آلودگی هوا از ابتدای سال جاری به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.
ذرات ریز عمدتاً از خودروها و کامیون‌ها که می‌توانند عمیقاً به ریه‌ها نفوذ کنند، بدترین آلاینده هوا و به دنبال آن دی اکسید نیتروژن و ازن در نظر گرفته می‌شوند.