آیا اولین واکسن Covid-19 می تواند ایمنی گله را به همراه داشته باشد؟ کارشناسان شک دارند

فرانکفورت / لندن: دولت ها و مقامات ابراز امیدواری می کنند که واکسن های Covid-19 می تواند “مصونیت گله” را به همراه داشته باشد ، با برخی محاسبه می شود که ایمن سازی فقط دو سوم از جمعیت می تواند بیماری همه گیری را متوقف کند و به محافظت از کل جوامع یا کشورها کمک کند.
اما این مفهوم همراه با هشدارها و تقاضاهای زیادی است که واکسن ها می توانند از آن جلوگیری کنند. برخی از کارشناسان می گویند چنین انتظاراتی بی جا نیست.
برای شروع ، فهمیدن اینکه برای رسیدن به ایمنی گله با واکسن Covid-19 چه چیزهایی لازم است ، شامل فاکتورهای مختلفی است که چندین مورد آنها ناشناخته است.
سرعت شیوع ویروس Covid-19 چیست؟ آیا اولین واکسن های مستقر شده قادر به جلوگیری از انتقال ویروس یا جلوگیری از بیماری هستند؟ چند نفر در یک جمعیت واکسن را می پذیرند؟ آیا واکسن ها از همان محافظت محافظت می کنند؟
جوزپ یانسا ، متخصص آمادگی و واکنش به اورژانس های بهداشتی در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا (ECDC) مستقر در استکهلم ، گفت: “مصونیت از گله گاهی اوقات به عنوان محافظت فردی اشتباه درک می شود.”
“فکر کردن” من خودم تحت تأثیر قرار نخواهم گرفت زیرا مصونیت گله ای وجود دارد “نامناسب است. مصونیت گله به حمایت از جامعه اشاره دارد ، نه به نحوه محافظت از یک فرد.”
ECDC برای مدلهای خود از آستانه مصونیت گله 67٪ استفاده می کند ، در حالی که صدراعظم آنگلا مرکل در ماه جاری گفت که اگر 60٪ تا 70٪ از جمعیت مصونیت کسب کنند ، یا از طریق COVID-19 ، محدودیت های COVID-19 در آلمان برداشته می شود. واکسن یا از طریق عفونت.
کارشناسان سازمان بهداشت جهانی همچنین به میزان پوشش واکسن 65٪ -70٪ به عنوان راهی برای رسیدن به مصونیت جمعیت از طریق واکسیناسیون اشاره کرده اند.
النور رایلی ، استاد ایمنی شناسی و بیماری های عفونی در دانشگاه ادینبورگ گفت: “ایده جامعه گله ها حمایت از افراد آسیب پذیر است.” “و ایده پشت آن این است که اگر ، مثلاً 98٪ از جمعیت همه واکسینه شده باشند ، ویروس بسیار کمی در جامعه وجود دارد که 2٪ محافظت می شود. نکته اینجاست.”
نرخ تولید مجدد بسیار حیاتی است
نکته اصلی در محاسبات بهداشت عمومی در مورد این مفهوم برای Covid-19 ، میزان تولید مثل یا مقدار R ویروس عامل آن است. این معیار سنجش تعداد افراد دیگر است که به طور متوسط ​​یک فرد آلوده در شرایط “عادی” یا بدون محدودیت ، عامل بیماری زایی را به آنها منتقل می کند.
با فرض کارآیی کامل واکسن ، آستانه درصد ایمنی گله برای بیماری های عفونی با تقسیم 1 بر مقدار R ، کسر نتیجه از 1 و ضرب در 100 محاسبه می شود.
به عنوان مثال ، مصونیت گله از سرخک بسیار مسری ، با ارزش R تخمین زده شده 12 یا بالاتر ، فقط در صورت مصونیت 92٪ یا بیشتر در یک گروه شروع می شود. برای یک سویه آنفولانزای فصلی که می تواند مقدار R 1.3 داشته باشد ، آستانه آن فقط 23٪ خواهد بود.
وینفرد پیکل ، استاد ایمونولوژی در دانشگاه پزشکی وین ، گفت: “مسئله این است که در حال حاضر ما دقیقاً نمی دانیم که ویروس بدون هیچ گونه اقدامات احتیاطی و با مسافرت و فعالیت های عادی اجتماعی که یک سال پیش داشتیم ، با چه سرعتی گسترش می یابد.”
به گفته وی ، در حالی که بسیاری از کشورها هنوز در شرایط عادی عمل نمی کنند ، فرض باید این باشد که مقدار COVID-19 R “نزدیک به 4 باشد تا 2” ، زیرا وی حتی با اقدامات قفل نیمه یا کامل نیز مقدار R است حدود 1.5.
علاوه بر این ، هر چیزی که کمتر از 100٪ اثر واکسن باشد – مانند 90٪ یا تقریباً پیش بینی شده در داده های اولیه عکسهای Pfizer-BioNTech و Moderna Covid-19 – برای رسیدن به آستانه گله نیاز به افزایش مطابق درصد پوشش دارد.
آمش آدلجا ، دانشمند مرکز امنیت بهداشت جان هاپکینز ، گفت: هدف خوب برای مصونیت در ایالات متحده این است که بیش از 70 درصد از جمعیت مایه زنی شوند ، اما افزود که اگر واکسن ها کمتر باشد این رقم افزایش می یابد تاثیر گذار.
انتقال در “گله” را متوقف کنید؟
کارشناسان می گویند عامل مهم دیگر این است که آیا واکسن های Covid-19 که دولت برای استقرار انتخاب می کند ، می تواند انتقال ویروس را متوقف کند.
شواهد تاکنون حاکی از این است که اولین واکسنهای COVID-19 که به بازار آمده است حداقل باعث متوقف شدن افراد مبتلا به این بیماری خواهد شد. اما نمی توان رد کرد که افراد هنوز ویروس SARS-CoV-2 را گرفته و بدون توجه به دیگران منتقل می کنند.
پنی وارد ، استاد مدعو در داروسازی در کالج کینگ لندن ، گفت: “در حالی که محافظت در برابر بیماری برای فرد دارای ارزش است ، اما از گردش ویروس و خطر بیماری در افراد غیر واکسینه شده (افراد) جلوگیری نمی کند.”
Bodo Plachter ، استاد و معاون انستیتوی ویروس شناسی در بیمارستان آموزشی دانشگاه ماینتس آلمان ، گفت که به ویژه با واکسن ها مسدود شدن عفونت های تنفسی به ویژه دشوار است – اگرچه عکس ها تا حدی به کاهش ویروس در گردش خون کمک می کند.
وی گفت: “ممکن است افراد واکسینه شده ویروس کمتری را از بین ببرند.” “اما تصور اینکه واکسیناسیون به تنهایی می تواند یک بیماری همه گیر را سرکوب کند ، یک اشتباه خواهد بود.”
تمرکز بر محافظت از آسیب پذیر است؟
رایلی ادینبورگ گفت که این نشان می دهد که در حال حاضر ، پیگیری ایده ایمنی گله از طریق واکسیناسیون COVID-19 بی نتیجه است.
روش بهتر ، به گفته وی ، می تواند “چرخاندن مصونیت گله بر روی سر خود” و استفاده از اولین منابع محدود واکسن برای محافظت از نیازمندان باشد ، بدون نگرانی در مورد اعضای قوی تر “گله” که می توانند نسبتاً زندگی کنند خوشبختانه با ویروس.
وی گفت: “محافظت از توده ها را برای محافظت از افراد آسیب پذیر فراموش کنیم.” “بیایید مستقیماً از افراد آسیب پذیر محافظت کنیم.”