اتحادیه اروپا نسبت به قرارداد ترانزیت غلات اوکراین ابراز خوش بینی کرد

بروکسل: رئیس بخش کشاورزی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ابراز خوش‌بینی کرد که کشورهای همسایه اوکراین به زودی توافقی را خواهند پذیرفت که به اوکراین اجازه دهد. غلات برای صادرات به کشورهای دیگر وارد شوند.
کمیسیون اروپا هفته گذشته اقدامات اضطراری را برای گندم، ذرت، کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان پس از اتخاذ اقدامات یکجانبه برخی کشورهای اروپای مرکزی برای ممنوعیت واردات محصولات غذایی از اوکراین، پیشنهاد کرد.
بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی به مسیرهای ترانزیتی غلات اوکراین تبدیل شدند که به دلیل تهاجم روسیه در فوریه 2022 امکان صادرات از طریق بنادر دریای سیاه این کشور وجود نداشت.
یانوش وویچیچوفسکی، کمیسر کشاورزی اروپا گفت که این قرارداد ترانزیت تنها شامل پنج محصولی می شود که 80 تا 90 درصد واردات را شامل می شود و نه هشت محصول دیگر، از جمله عسل، مرغ یا شیر، که همسایگان اوکراین نیز پیشنهاد داده اند.
وی در یک کنفرانس خبری پس از نشست وزرای کشاورزی در لوکزامبورگ گفت: “من فکر می کنم که ما بسیار بسیار نزدیک به توافق خوب هستیم.” وی افزود که به نظر می رسد سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز از این طرح حمایت می کنند.
کمیسیون در حال مذاکره با پنج کشور است. وویچیچوفسکی گفت که مجری اتحادیه اروپا در حال ارائه داده هایی برای نشان دادن تأثیر دقیق واردات محصولات کشاورزی است.
وویچیچوفسکی که لهستانی است، گفت که مذاکرات خود با وزیر کشاورزی لهستان در روز سه شنبه نشان داد که مواضع آنها بسیار نزدیک است.
او گفت: «لهستان پیشتاز این پنج کشور است و در واقع به ارائه راه حلی نزدیک است.
بر اساس این پیشنهاد، پنج کشور باید اطمینان حاصل کنند که غلات اوکراینی می توانند از کشورهایشان عبور کنند و کشاورزان آنها در صف دریافت 100 میلیون یورو (109.7 میلیون دلار) از بودجه اتحادیه اروپا به عنوان غرامت هستند.
(1 دلار = 0.9114 یورو)