اروپا شاهد کاهش تورم به 6.1 درصد است، اما تسکین واقعی برای مصرف کنندگان ماه ها طول خواهد کشید

فرانکفورت: تورم اروپا با کاهش قابل توجهی به 6.1 درصد چرخش مثبت داشت، اما قیمت‌ها همچنان برای خریدارانی که هنوز آرامش واقعی را در هزینه‌های غذا و سایر مایحتاج می‌پردازند، اندک است.
آژانس آماری اتحادیه اروپا، یورو استات، روز پنجشنبه اعلام کرد که این رقم در ماه می از 7 درصد در آوریل برای 20 کشوری که از واحد پول یورو استفاده می کنند، کاهش یافته است.
این یک نشانه خوشایند بود که انفجار در افزایش قیمت – که در اکتبر گذشته به رکورد دو رقمی رسید – در مسیر درستی قرار دارد.
اما اقتصاددانان هشدار دادند که ماه ها طول می کشد تا مصرف کنندگان ناراضی شاهد سطوح عادی تر تورم باشند که بر برچسب قیمت ها در مغازه ها منعکس می شود. در حالی که قیمت‌ها کندتر افزایش می‌یابند، این قیمت‌ها در کنار هزینه‌های بسیار بالا ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و سایر عوامل هستند.
آسودگی برای افرادی مانند بریژیت واینبک ۷۶ ساله که این هفته در بازاری در فضای باز در کلن آلمان مشغول خرید بود، دور از دسترس است.
او گفت: “من آگاهانه تر خرید می کنم – به عنوان مثال، من همیشه در ابتدای هفته برنامه ریزی می کنم که چه چیزی بپزم و چه زمانی می خواهم بپزم و سپس به خرید می روم.” “در غیر این صورت، شما گاهی اوقات خریدهای فوری انجام می دهید.”
در همین حال، بانک غذا در کلیسای کاتولیک رومی سنت ویلهلم برلین، از خدمات رسانی به 100 تا 120 خانوار قبل از جنگ در اوکراین به 200 خانوار رسیده است.
هماهنگ کننده گفت: “اکنون افرادی هستند که در حد درآمد هستند.” کریستین کلار گفت. آنها می‌گویند قیمت‌ها الان خیلی بالا رفته است. و حالا می‌دانند یا شنیده‌اند که حق دارند از بانک غذا استفاده کنند، بنابراین حالا می‌آیند.»
قیمت مواد غذایی در منطقه یورو در ماه می نسبت به سال قبل 12.5 درصد افزایش یافت، اما همچنان نسبت به افزایش 13.5 درصدی ثبت شده در آوریل کاهش یافت.
کلید کاهش نرخ تورم کلی، قیمت انرژی بود که به دنبال افزایش 2.4 درصدی در ماه گذشته، 1.7 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.
تورم اصلی که شامل مواد غذایی و انرژی بی ثبات نمی شود، از 5.6 درصد در آوریل به 5.3 درصد کاهش یافت. این رقم به عنوان نشانه بهتری از فشار قیمت ها در اقتصاد ناشی از تقاضا برای کالاها و دستمزدهای بالاتر دیده می شود. این به قدری بالاست که انتظار می رود بانک مرکزی اروپا در نشست 15 ژوئن خود، افزایش نرخ بهره دیگری را تصویب کند.
تورم در سه اقتصاد بزرگی که از یورو استفاده می شود کاهش یافت: آلمان به 6.1 درصد، فرانسه به 5.1 درصد و ایتالیا به 7.6 درصد. روری فنسی، اقتصاددان در آکسفورد اکونومیکس نوشت، این کاهش “بر اساس گسترده ای بود، زیرا غذا، انرژی و تورم اصلی همگی به کاهش کمک کردند.”
تورم در اواسط سال 2021 افزایش یافت زیرا ترس از حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش قیمت گاز طبیعی و نفت به دلیل ترس از دست دادن ذخایر روسیه شد و در حالی که اقتصاد جهانی از بدترین وضعیت همه گیر بازگشته بود و عرضه قطعات و مواد را تحت فشار قرار داد.
نقاط خفقان انرژی و عرضه کاهش یافته است، اما قیمت های بالاتر همچنان در اقتصاد گسترش یافته است زیرا کارگران خواستار دستمزد بهتر هستند و شرکت ها متوجه می شوند که می توانند قیمت ها را برای پوشش هزینه های فزاینده افزایش دهند.
“تورم کل به سرعت در حال کاهش است که ناشی از عواملی مانند کاهش قیمت انرژی و اثرات پایه بزرگ از سال 2022 است. در این زمینه، مهم است که در نظر داشته باشیم که سطح عمومی قیمت ها از سطحی که قبلاً بالا بود به افزایش خود ادامه می دهد.” به اقتصاددانان بانک SEB.
آنها نوشتند: «مصرف‌کنندگان همچنان دوران سختی خواهند داشت، حتی اگر بانک‌های مرکزی در اواخر سال 2023 وضعیت را از منظر هدف‌گذاری تورم تا حدودی آسان‌تر خواهند یافت.»
آلمان که اقتصاد آن برای دو فصل متوالی منقبض شده است و یکی از تعریف‌های رکود است، تلاش کرده است با یارانه برای خانوارها و مشاغل و تخفیف بلیط‌های حمل‌ونقل عمومی، ضربه قیمت‌های بالای انرژی را کاهش دهد. این تا حدی به کاهش انرژی کمک کرد، اما غذا همچنان در حال افزایش است.
افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی چالش‌های بزرگی برای اقتصاد اروپا بوده است، زیرا مصرف‌کنندگان مجبور هستند بیشتر برای مایحتاج ضروری هزینه کنند و برای هر چیز دیگری هزینه کمتری دارند.
منطقه یورو در ماه‌های ابتدایی سال، عمدتاً به لطف دولت‌هایی که تلاش می‌کنند منابع غیرروسی گاز طبیعی را برای جلوگیری از یک فاجعه انرژی، ردیف کنند، از رکود فرار کرد. رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال تنها 0.1 درصد بوده است.
همچنین افزایش سریع نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا که تلاش می کند تورم را به سمت نرخ هدف 2 درصدی خود برساند، بر رشد اقتصادی تاثیرگذار است.
نرخ‌های بهره بالاتر بر هزینه وام‌گیری در سراسر اقتصاد تأثیر می‌گذارد، و گرفتن وام مسکن برای خرید خانه یا وام سرمایه‌گذاری تجاری را گران‌تر می‌کند – به نوبه خود، تقاضا برای کالاها را کاهش می‌دهد که تورم را بالاتر می‌برد. (AP)