اسقف اعظم فرانسه پس از اعتراض مردم محله استعفا داد

استراسبورگ (فرانسه): اسقف اعظم شهر استراسبورگ در شرق فرانسه روز پنجشنبه گفت که پس از شکایت از مدیریتش که منجر به آغاز تحقیقات واتیکان شد، از سمت خود استعفا داد.
“از آنجایی که صلح بالاترین خیر است… من استعفای خود را به پدر مقدس تقدیم کردم که هر روز برای او دعا می کنم.” اسقف اعظم لوک راول در بیانیه ای که به خبرگزاری فرانسه ارسال شد، با اشاره به پاپ فرانسیس.
واتیکان در ژوئن دستور بازرسی از اسقف نشین استراسبورگ را صادر کرد که نتایج آن هنوز منتشر نشده است.
اما کاتولیک های منطقه در اوایل این ماه به خبرگزاری فرانسه گفتند که سبک راول از بالا به پایین باعث بیگانه شدن بسیاری از اعضای کلیسا و دیگر مقامات کلیسا شده است.
مونسینور راول ژان پل بلاتز، رهبر گروه یوناس دالزاس که تظاهراتی را علیه اسقف اعظم سازماندهی کرده است، گفت: همه چیز را خودش تصمیم می گیرد.
او اسقف را به‌عنوان ژنرالی می‌بیند که به کشیش‌هایش دستور می‌دهد، آنها نیز به نوبه خود به مردم عادی دستور می‌دهند.
مارسل متزگر، متکلم و استاد دانشگاه استراسبورگ، به خبرگزاری فرانسه گفت که راول به دلیل حذف زنان و افراد غیر روحانی از شوراهای مختلف در اسقف نشین خود و نیز نصب کشیشان سنت گرا با عقاید مخالف با جماعات خود مورد خشم بود.
استراسبورگ در کلیسای کاتولیک غیرمعمول است، زیرا بر اساس معاهده ای به نام Concordat که مربوط به ناپلئون اول است، دولت فرانسه رسما یک اسقف اعظم را به انتخاب واتیکان منصوب می کند.
کلیسای فرانسه از مجموعه ای از رسوایی های سوء استفاده جنسی و همچنین یافته های تحقیقی در سال 2021 که حاکی از آن بود که 216000 کودک زیر سن قانونی از دهه 1950 مورد آزار و اذیت روحانیون قرار گرفته اند، در حال فروپاشی است.