انفجار خودرو نویسنده طرفدار کرملین را زخمی کرد

مسکو: انفجار خودرو نویسنده طرفدار کرملین را مجروح کرد زاخار پریلپین مقامات گفتند که در روز شنبه و یک نفر دیگر کشته شدند، آخرین مورد از یک رشته حملاتی که روسیه اوکراین را مقصر می داند.
کمیته تحقیقات روسیه که جنایات جدی را بررسی می کند، گفت: «امروز حدود ساعت 11 صبح (08:00 به وقت گرینویچ)… یک وسیله انفجاری در یک خودروی آئودی Q7 حامل زاخار پریلپین منفجر شد.
این انفجار در بحبوحه اوضاع امنیتی متشنج رخ داد. مقامات از یک سری حملات هواپیماهای بدون سرنشین و تلاش های خرابکارانه قبل از جشن های محبوب 9 مه پیروزی شوروی بر نازی ها خبر دادند.
هیچ کس مسئولیت بیشتر حملات آشکار را به عهده نگرفت مگر این کرملین معمولاً اوکراین یا غرب را مقصر می‌داند و به ندرت مدرکی ارائه می‌دهد.
در دیدنی‌ترین رویدادها، مقامات روسیه ادعا می‌کنند که در اوایل این هفته حمله پهپادی به کرملین را خنثی کرده‌اند.
پری‌پین، یکی از مشهورترین رمان‌نویس‌های روسیه، یک ملی‌گرا و از حامیان سرسخت حمله مسکو در اوکراین است، جایی که در سال 2014 در کنار جدایی‌طلبان طرفدار روسیه جنگید.
کمیته تحقیق و تفحص با آغاز تحقیقات در خصوص “اقدام تروریستی” اعلام کرد: نویسنده مشهور مجروح شد و راننده جان خود را از دست داد.
این نشریه تصاویری از یک خودرو نیمه تخریب شده و واژگون را منتشر کرد و گفت که نویسنده به یک مرکز پزشکی منتقل شده است.
این انفجار در منطقه نیژنی نووگورود در شرق مسکو، جایی که نویسنده اهل آن است، روی داد.
خبرگزاری اینترفاکس به نقل از یک منبع پزشکی اعلام کرد که وضعیت نویسنده “وخیم” تلقی می شود.
این منبع گفت: تصمیم گرفته شد که او را به مسکو منتقل نکنیم و در عوض در نیژنی نووگورود عمل کنیم.
اتهامات علیه غرب
وزارت کشور گفت که یک مظنون متولد سال 1993 را بازداشت کرد و فیلمی از مردی با دستبند با کلاه کاکی و هودی مشکی نشان داد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اندکی پس از انفجار و بدون ارائه مدرک، اوکراین و غرب را متهم کرد.
زاخارووا در تلگرام گفت: «واشنگتن و ناتو یک هسته تروریستی بین‌المللی دیگر – رژیم کیف را تغذیه کردند.
او گفت که این انفجار “مسئولیت مستقیم ایالات متحده و بریتانیا” بوده است.
خبرگزاری های دولتی روسیه تاس و ریانووستی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته اند که او قبل از اظهار نظر منتظر اطلاعاتی از سوی سرویس های اجرای قانون است.
پری‌پین به خاطر رمان‌هایی که بر تجربیات او از خدمت با نیروهای روسی در چچن و به‌عنوان عضوی از یک گروه ملی‌گرای رادیکال ممنوعه تکیه می‌کنند، شهرت دارد.
نویسنده ناسیونالیست
این نویسنده سر تراشیده پس از آغاز درگیری در آوریل 2014، به طور مکرر از جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین بازدید کرده است.
پس از آغاز تهاجم تمام عیار در سال 2022، او بخشی از گروهی از شخصیت های طرفدار کرملین بود که مبارزه ای را علیه “موضعیت ضد دولتی” نخبگان فرهنگی روسیه آغاز کردند.
آنها خواستار استعفای برخی از فرهنگیان به دلیل مواضع غیر وطن‌پرستانه خود شدند.
این حادثه پس از یک سری حملات و خرابکاری های آشکار در خاک روسیه، گاهی اوقات دور از جبهه رخ می دهد.
کارشناسان می گویند که این حملات می تواند در آماده سازی برای حمله اوکراین باشد.
روسیه مدعی است که ایالات متحده طراح اصلی حمله ادعایی به کرملین بوده و اوکراین آن را در شب بین سه شنبه و چهارشنبه با دو پهپاد با هدف کشتن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انجام داده است. هر دو اتهامات را رد کردند.
روز پنجشنبه یک پهپاد در نزدیکی یک پایگاه هوایی در سواستوپل در شبه جزیره کریمه که در سال 2014 به روسیه ضمیمه شده بود، سرنگون شد.
در همان روز، مناطق کراسنودار و روستوف جنوبی روسیه، هر دو در نزدیکی اوکراین، حملات پهپادی را گزارش کردند که باعث آتش‌سوزی شد. روز جمعه، آتش سوزی دیگری در همان محل در کراسنودار، یک پالایشگاه نفت رخ داد.
روز شنبه، سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه منصوب شده از سوی مسکو، گفت که نیروهای روسیه یک موشک اوکراینی را بر فراز این شبه جزیره سرنگون کرده اند.
پیش از این نیز دو قتل شخصیت‌های ملی‌گرا رخ داده است که روسیه آن‌ها را به اوکراین متهم کرده است.
در ماه آوریل، انفجار مجسمه ای که با مواد منفجره ساخته شده بود، بلاگر نظامی 40 ساله طرفدار کرملین، ولادلن تاتارسکی را کشت.
کرملین گفت که این حمله توسط اوکراین و با کمک حامیان منتقد زندانی کرملین، الکسی ناوالنی، سازماندهی شده بود، اما ناظران گفتند که این حمله می تواند برای توجیه سرکوب بیشتر منتقدان مورد استفاده قرار گیرد.
و در آگوست گذشته، دریا دوگینا، دختر یک روشنفکر برجسته ملی‌گرا، در یک خودروی بمب‌گذاری شده در خارج از مسکو کشته شد که روسیه اوکراین را مقصر آن دانست. کیف این اتهامات را رد کرد.