اوکراین از توافق اتحادیه اروپا در مورد ادامه صادرات مزرعه استقبال می کند: اوکراین از توافق اتحادیه اروپا در مورد ادامه صادرات مزرعه استقبال می کند

بروکسل: اوکراین روز شنبه از توافق سخت اتحادیه اروپا برای حفظ جریان صادرات محصولات کشاورزی به داخل و از طریق این اتحادیه به بازارهای جهانی استقبال کرد و گفت که خاورمیانه و آفریقا به طور خاص از این توافق سود خواهند برد. اواخر روز جمعه، 27 کشور اتحادیه اروپا با اعطای حق ممنوعیت موقت مشکل‌زاترین محصولات در حالی که به همه محصولات کشاورزی اجازه ترانزیت را می‌دهند، به بن‌بست داخلی مضر بر سر مازاد بی‌ثبات‌کننده واردات کشاورزی اوکراین پایان داد.
حل این مسئله به اتحادیه اروپا این امکان را می دهد که در برابر تهاجم روسیه به همسایه خود موضع واحدی را حفظ کند.
وزیر دارایی اوکراین گفت: ما از حل این موضوع استقبال می کنیم سرگی مارچنکو در نشست وزرای دارایی اتحادیه اروپا در استکهلم گفت.
بر اساس این قرارداد، لهستان، مجارستان، اسلواکی، بلغارستان و رومانی می‌توانند چهار محصول کشاورزی را که حجم عظیم صادرات اوکراین را تشکیل می‌دهند، خارج از بازارهای محلی خود نگه دارند، اما باید دسترسی نامحدود به بقیه بلوک را تضمین کنند.
از آنجایی که حمله روسیه به اوکراین مانع از ارسال محموله‌های محصولات کشاورزی اوکراین در دریای سیاه شد، استفاده از بلوک 27 کشور به عنوان مسیر حمل‌ونقل برای رساندن تولید غلات ارزشمند این کشور به جهان ضروری است.
مارچنکو گفت: “ما تصمیم عاقلانه ای پیدا کردیم که به اوکراین کمک می کند تا کالاهای ضروری، کالاهای غذایی را به کشورهای آفریقایی صادر کند، که برای آنها بسیار ضروری است.”
بر اساس این قرارداد، اتحادیه اساساً ممنوعیت ملی چهار محصول از پنج محصول اصلی – گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان – را که بیشترین واردات را تشکیل می دهند، می پذیرد. اتحادیه اروپا همچنین ارزیابی خواهد کرد که آیا محصولات دیگر، از جمله روغن آفتابگردان، نیز باید گنجانده شود.
اتحادیه اروپا به عنوان یک شیرین کننده اضافه، 100 میلیون یورو (113 میلیون دلار) کمک ویژه به اضافه بسته حمایتی اولیه 56.3 میلیون یورویی برای کمک به کشاورزان در کشورهای آسیب دیده ارائه کرد.
روز جمعه، کشورهای اتحادیه اروپا نیز به طور آزمایشی موافقت کردند که تعرفه ها بر غلات اوکراین را برای یک سال دیگر لغو کنند. اتحادیه اروپا برای تسهیل حمل و نقل آن به آفریقا و خاورمیانه از مسیرهای دیگر، پس از محاصره روسیه مانع از خروج محموله از بنادر اوکراین شد، اتحادیه اروپا تعرفه غلات اوکراینی را لغو کرد.
در مجموع، پذیرفته شد که برداشتن تعرفه‌های واردات به طور جدی بازارهای محلی در کشورهای نزدیک به اوکراین را منحرف کرده است. در لهستان، واردات گندم از 2375 تن در سال 2021 به 500008 تن در سال گذشته رسید. ذرت در مدت مشابه از 5863 تن به بیش از 1.8 میلیون تن رسید.
افزایش مشابه در مجارستان، اسلواکی و رومانی نیز مشهود بود.