اوکراین: اوکراین تیم های ملی خود را از رقابت با روس ها و بلاروس ها محروم کرد

– اوکراین تیم های ملی ورزشی خود را از شرکت در مسابقات المپیک، غیرالمپیک و پارالمپیک که شامل ورزشکارانی از روسیه و بلاروس است، منع کرده است. وزارت ورزش در فرمانی که روز جمعه منتشر شد، گفت.
این تصمیم که توسط برخی از ورزشکاران اوکراینی مورد انتقاد قرار گرفت، پس از خشم کمیته بین المللی المپیک (IOC) اتخاذ شد کیف با هموار کردن راه برای ورزشکاران روسی و بلاروسی برای رقابت به عنوان بی طرف با وجود تهاجم روسیه به اوکراین.
روسیه در فوریه سال گذشته به اوکراین حمله کرد و در ابتدا از متحد خود بلاروس به عنوان میدانی برای حرکت نیروهای نظامی به سمت کیف در آنچه روسیه “عملیات نظامی ویژه” نامید استفاده کرد.
این جنگ که اکنون در 14 ماه خود می گذرد، ده ها هزار نفر را کشته، شهرها را با خاک یکسان کرده و میلیون ها نفر را ریشه کن کرده است.
اوکراین پیش از این به فدراسیون‌های ورزشی خود هشدار داده بود که اگر ورزشکاران این کشور در صحنه بین‌المللی با روس‌ها و بلاروس‌ها رقابت کنند، وضعیت آنها را به عنوان هیئت حاکمه سلب خواهد کرد.
این حکم که شب گذشته در سایت وزارت ورزش منتشر شد به امضای معاون وزیر ورزش رسید ماتوی بیدنی.
برخی از ورزشکاران اوکراینی، از جمله اسکلت سوار المپیکی ولادیسلاو هراسکویچ، از این ممنوعیت انتقاد کرد و گفت که این ممنوعیت منجر به نابودی ورزش اوکراین می شود.
او در توییتر نوشت: «اگر نمایندگان اوکراین در مسابقات حضور نداشته باشند، زمین‌های ورزشی بین‌المللی را کاملا خالی می‌کنیم و به نمایندگان روسیه/بلاروس این فرصت را می‌دهیم تا روایت‌ها و تبلیغات خود را تبلیغ کنند.»
IOC روسیه و بلاروس را تحریم کرد اما در اواخر ماه مارس توصیه کرد که به ورزشکاران آنها اجازه داده شود به عنوان بی طرف در مسابقات بین المللی شرکت کنند. همچنین درها را باز کرد تا آنها بتوانند برای المپیک تابستانی سال آینده پاریس جواز کسب کنند.