اوکراین با وجود از سرگیری بازرسی کشتی ها با مشکلات صادرات غلات مواجه است

کیو: بازرسی کشتی‌های حامل غلات اوکراینی از دریای سیاه روز چهارشنبه بر اساس توافقی با میانجی‌گری سازمان ملل از سر گرفته شد، اما کیف برای تضمین تمدید این توافق و همچنین ممنوعیت واردات در شرق اروپا با مشکل مواجه است.
بلغارستان چهارمین کشور عضو اتحادیه اروپا در منطقه شد که واردات غلات اوکراین را مسدود کرد و امیدوار بود از کشاورزان محلی پس از هجوم ذخایر ارزان‌تر از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در 14 ماه پیش محافظت کند.
اما از آنجایی که رومانی، یک شریک تجاری کلیدی، حتی با تشدید کنترل ها بر ترانزیت غلات اوکراینی، واردات را ممنوع کرد، کمی آرامش را برای کیف به همراه داشت.
کی‌یف و متحدانش آخرین توقف بازرسی کشتی‌ها در تنگه بسفر در هفته جاری را به گردن مسکو می‌اندازند که به نوبه خود اوکراین و سازمان ملل را مقصر می‌دانند.
الکساندر کوباکوف، معاون نخست وزیر اوکراین در فیس بوک نوشت که «علیرغم تلاش روسیه (فدراسیون روسیه) برای برهم زدن توافق، بازرسی کشتی ها از سر گرفته می شود».
مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که بر عملیات نظارت می کند، گفت: “بازرسی ها در حال حاضر در حال کار هستند”.
ابتکار غلات دریای سیاه، با سازمان ملل متحد و میانجیگری ترکیه در ژوئیه گذشته، سه بندر دریای سیاه اوکراین را پنج ماه پس از تهاجم روسیه باز کرد.
این طرح برای کاهش بحران جهانی غذا و همچنین حمایت از اوکراین، که اقتصاد آن به شدت به صادرات محصولات کشاورزی متکی است، طراحی شده است.
روسیه می گوید که تنها تا 18 مه به این ابتکار عمل کرده است و شکایت دارد که یک توافق جداگانه به منظور تسهیل صادرات کشاورزی و کود خود – که تحت پوشش تحریم های غرب علیه مسکو نیست – مورد تایید قرار نگرفته است.
میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی اوکراین به خبرنگاران گفت که مذاکراتی برای تمدید قرارداد در ماه آینده انجام می شود. اما سولسکی با روشن ساختن اینکه هیچ پیشرفتی فوری انتظار نمی رود، گفت: “بیایید به آنها زمان بدهیم.”
وی جزئیاتی از این مذاکرات ارائه نکرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قرار است در این مورد گفتگو کند صادرات غلات هفته آینده با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نیویورک به توافق می رسد.
ممنوعیت واردات
کیف همچنین در تلاش است تا توافق مجارستان، لهستان و اسلواکی را برای لغو ممنوعیت واردات غلات و محصولات غذایی اوکراین که در چند روز گذشته اعلام شده بود، به دست آورد.
این کشورها مسیرهای ترانزیتی غلات اوکراینی هستند که به دلیل تهاجم روسیه امکان صادرات آنها از طریق دریا وجود نداشت و تنگناهایی ایجاد شده است که باعث کاهش قیمت ها و فروش توسط کشاورزان محلی شده و فشار سیاسی بر دولت ها وارد می کند.
اتحادیه اروپا در حال آماده سازی 100 میلیون یورو (109.32 میلیون دلار) به عنوان غرامت برای کشاورزان کشورهای هم مرز با اوکراین است و قصد دارد محدودیت هایی را برای واردات غلات اوکراینی اعمال کند.
مجریه اتحادیه اروپا از کشورهای عضو به خاطر برداشتن گام‌های فردی انتقاد کرده است، اما گالب دونف، نخست‌وزیر موقت بلغارستان، به نقل از رادیو بلغارستان، گفت که صوفیه چاره‌ای جز اقدام ندارد.
وی گفت: طی یک سال گذشته مقدار قابل توجهی مواد غذایی در کشور باقی مانده و زنجیره های غذایی را مختل کرده است. ما مجبور به اتخاذ این اقدام ملی هستیم زیرا مقامات اروپایی هنوز در حال بررسی یک اقدام کافی هستند.»
لهستان با ممنوعیت ترانزیت غلات اوکراینی از طریق خاک خود فراتر از سایرین پیش رفت، اما روز سه شنبه با لغو ممنوعیت ترانزیت پس از گفتگو با کیف موافقت کرد.
خبرگزاری دولتی PAP روز چهارشنبه به نقل از وزارت توسعه لهستان اعلام کرد که ترانزیت غلات اوکراین در نیمه شب پنجشنبه شب از سر گرفته می شود.
لهستان و رومانی اکنون محموله های غلات اوکراینی را که به صورت ترانزیت از خاک این کشور عبور می کنند، نظارت و مهر و موم خواهند کرد، اقدامی که برای رضایت همه کشاورزان اوکراینی کافی نیست.
ولودیمیر بونداروک، یک کشاورز در غرب اوکراین به رویترز گفت: ما نمی دانیم که این روند چگونه خواهد بود، چگونه کار خواهد کرد و چه کار خواهد کرد.
این امر به مزارع بزرگ و متوسط ​​کشاورزی امکان فروش محصولات خود را می دهد، اما برای کشاورزان کوچک بسیار دشوار خواهد بود.