اوکراین: رئیس جمهور اوکراین امروز از دادگاه جنایات جنگی در لاهه بازدید می کند

لاهه: رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی امروز از دادگاه کیفری بین المللی بازدید خواهد کرد (ICC) در لاهه، که در ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به اتهام اخراج کودکان از اوکراین صادر کرد.
خبرگزاری هلندی ANP گفت که زلنسکی در حدود ساعت 07:00 به وقت گرینویچ برای دیدار با نمایندگان پارلمان وارد ساختمان سنای هلند شد. دادگاه بین المللی کیفری گفت که او امروز دیدار خواهد کرد.
دولت پیش از سفر خود گفت که وی همچنین با نخست وزیر مارک روته و اعضای پارلمان دیدار خواهد کرد.
وزارت خارجه گفت زلنسکی انتظار می‌رفت که سخنرانی با عنوان “صلح بدون عدالت برای اوکراین وجود ندارد”.
سخنگویان دولت با استناد به نگرانی های امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد سفر زلنسکی که اولین سفر رسمی وی به کشور است، خودداری کردند. رهبر اوکراین از زمان تهاجم روسیه در سال 2022 از چندین پایتخت خارجی از جمله لندن، پاریس و واشنگتن بازدید کرده است.
هلند حامی سرسخت اوکراین بوده و روته در ماه فوریه گفت که هیچ نوع حمایت نظامی از کیف را تا زمانی که ناتو با روسیه وارد درگیری نکند، منتفی نیست.
روسیه که عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و صلاحیت آن را رد می‌کند، ارتکاب جنایات در جریان درگیری با اوکراین را که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، رد می‌کند.
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه فوریه گفت که یک مرکز بین‌المللی برای تعقیب جنایت تجاوز در اوکراین در لاهه ایجاد خواهد شد.
دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند نسل‌کشی در اوکراین را محاکمه کند، اما هیچ صلاحیتی در مورد جنایات ادعایی تجاوز روسیه در آنجا ندارد.