اوکراین: مزدوران روسی متعهد شدند که باخموت را ترک کنند، اوکراین می گوید آنها در حال انباشته شدن هستند

گروه اصلی مزدور روسیه روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد از شهر شرقی اوکراین خارج شود باخموتاما اوکراین گفت که جنگنده‌های این گروه در حال تقویت مواضع خود هستند تا قبل از پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم در هفته آینده، آن را تصرف کنند.
رهبر گروه واگنر یوگنی پریگوژین گفت که افرادش گرسنه دریافت مهمات شده‌اند و انتظار دارند که ارتش چهارشنبه آینده جای آنها را در باخموت بگیرد و آنچه را که مدت‌ها هدف اصلی روسیه در تلاش برای از بین بردن همسایه‌اش بوده، به خطر می‌اندازد.
پسران من در باخموت بدون مهمات متحمل خسارات بیهوده و ناموجه نخواهند شد. پریگوژین در ویدئویی که همراه با یک اعلامیه مکتوب عقب نشینی خطاب به رئیس ستاد کل ارتش، وزارت دفاع و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به عنوان فرمانده عالی، گفت.
در این اطلاعیه آمده است که «بوروکرات‌ها» با وجود اینکه می‌دانستند که تاریخ هدف واگنر برای تصرف شهر 9 می، زمانی که مسکو روز پیروزی جنگ جهانی دوم خود را برگزار می‌کند، از تدارکات خودداری کردند.
پریگوژین در این ویدئو افزود: “اگر به دلیل حسادت کوچک خود نمی خواهید پیروزی باخموت را به مردم روسیه بدهید، این مشکل شماست.”
خبرگزاری دولتی RIA بعداً گزارش داد که شویگو به یکی از معاونان وزیر خود دستور داده است تا اطمینان حاصل کند که سربازان تمام تسلیحات مورد نیاز خود را در اختیار دارند.
نبرد برای باخموت، که روسیه آن را به عنوان پله‌ای برای دیگر شهرهای منطقه دونباس اوکراین می‌بیند که هنوز خارج از کنترل خود است، شدیدترین درگیری بوده است که طی ماه‌ها جنگ سخت، جان هزاران نفر را از هر دو طرف گرفته است.
نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر عقب رانده شده‌اند، اما در شهر چسبیده‌اند تا قبل از حمله بزرگ برنامه‌ریزی‌شده کی‌یف علیه نیروهای مهاجم در امتداد خط مقدم 1000 کیلومتری (620 مایلی) تلفات بیشتری را به روسیه وارد کنند.
در بیانیه پریگوژین آمده است: “به دلیل کمبود مهمات، تلفات ما هر روز به طور تصاعدی افزایش می یابد.” او افزود که جنگجویان وی موظف خواهند بود مواضع خود را در باخموت در 10 مه به واحدهای وزارت دفاع تحویل دهند و سپس به اردوگاه های لجستیکی “برای لیسیدن زخم های ما” عقب نشینی کنند.
صفحه دود؟
مشخص نبود که آیا پریگوژین، که اغلب اظهارنظرهای تکان دهنده ای می کند، در صورتی که افرادش مهمات اضافی دریافت کنند، عقب نشینی می کند یا اینکه این اختلاف ممکن است حتی یک پرده دود باشد.
یک مقام ارشد اوکراینی گفت که روسیه جنگنده‌های مزدور واگنر را از خط مقدم به باخموت می‌آورد تا آن را تا روز پیروزی تصرف کنند.
هانا مالیار، معاون وزیر دفاع در تلویزیون اوکراین گفت: «ما اکنون می‌بینیم که آنها (جنگنده‌ها) را از کل خط حمله که جنگنده‌های واگنر در آن بودند بیرون می‌کشند، آنها را به سمت باخموت می‌کشند».
کرملین از اظهار نظر درباره اظهارات پریگوژین خودداری کرد و به این دلیل اشاره کرد که این بیانیه مربوط به آنچه “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می‌خواند، جایی که مناطق جنوبی و شرقی را که بخشی از آن به روسیه ضمیمه شده است، اعلام کرده است.
مسکو می گوید تحرکات اوکراین به سمت غرب امنیت این کشور را تهدید می کند. کیف می‌گوید این تهاجم صرفاً یک غصب زمین است.
پیش از این، پریگوژین با اجساد احاطه شده بود که به گفته او مردانش بودند و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را فریاد می زد.
پریگوژین گفت که شویگو و گراسیموف باید مسئولیت “دهها هزار کشته و زخمی واگنر” را بر عهده بگیرند.
عهد پریگوژین برای خروج از باخموت، فشاری را که نیروهای روسیه تحت آن قرار دارند، نشان داد، زیرا اوکراین در حال آماده سازی نهایی برای یک ضد حمله با حمایت هزاران خودروی زرهی اهدایی غرب و نیروهای تازه آموزش دیده است.
فرماندار اوکراین که توسط روسیه نصب شده است زاپوریژژیا منطقه یوگنی بالیتسکی گفت که دستور تخلیه روستاهای نزدیک به خط مقدم با نیروهای اوکراینی را داده است و گفت که گلوله باران اوکراین در روزهای اخیر تشدید شده است.
به نظر می رسد که ضدحمله اوکراین در منطقه Zaporizhzhia که حدود 80 درصد آن در اختیار مسکو است، انجام شود.
برخی از ساکنان شهر خرسون در جنوب اوکراین را روز جمعه با ماشین‌ها و اتوبوس‌ها ترک کردند و برخی دیگر قبل از شروع منع رفت و آمد غیرمعمول طولانی آخر هفته، مواد غذایی تهیه کردند.
اعلام مقررات منع آمد و شد که از عصر جمعه تا صبح دوشنبه ادامه خواهد داشت، گمانه زنی هایی را در خرسون برانگیخته است که از این شهر به عنوان نقطه پرتاب برای ضدحمله استفاده می شود.
ایرینا چوپرینا، مدیر سابق املاک و مستغلات، گفت: “همه آن را (منع آمد و شد) درک می کنند. این یعنی برای ارتش ما ضروری است.
اوکراین اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته دو نفر در شرق دونتسک کشته و 9 نفر زخمی شده اند و شبکه های توزیع برق نیز در اثر گلوله باران در دونتسک و منطقه خرسون آسیب دیده اند.
روسیه در طول جنگ متحمل حملات مستقیم کمی شده است، اما خبرگزاری های روسیه از دومین حمله پهپادی طی چند روز اخیر به پالایشگاه نفت ایلسکی این کشور در روز جمعه خبر دادند که باعث آتش سوزی شد اما تلفات جانی نداشت. هنوز مشخص نیست چه کسی آن را راه اندازی کرده است.
مقامات اوکراینی معمولاً مسئولیت حملات پراکنده به انبارهای سوخت در روسیه را بر عهده نمی گیرند، اگرچه گاهی اوقات آنها را جشن می گیرند.
مسکو اوکراین را به شلیک هواپیماهای بدون سرنشین به سمت کرملین در ساعات اولیه روز چهارشنبه در تلاش برای کشتن پوتین متهم کرد. کیف آن را تکذیب کرد و ایالات متحده ادعاهای کرملین را که پشت این حادثه بوده است را “دروغ” خواند.
تحلیلگران می گویند که اگرچه مشخص نیست چه کسی هواپیماهای بدون سرنشین را پرتاب کرده است، کرملین ممکن است از این حادثه برای جمع کردن مردم در پشت اقدامات خود در اوکراین و تشدید درگیری استفاده کند.