اوکراین: موشک های روسی 9 نفر را در اوکراین کشتند

حمله موشکی روسیه روز جمعه در شرق اوکراین دست‌کم 9 نفر را کشت، زیرا ارزیابی‌های انگلیسی می‌گویند که نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از بخش‌هایی از شهر باخموت، مرکز پیشروی آرام مسکو در منطقه شده‌اند.
دیپلماسی
وزارت دفاع چین اعلام کرد، وزیر دفاع چین، لی شانگ فو، از 16 تا 19 آوریل به روسیه سفر خواهد کرد و با مقامات نظامی روسیه دیدار خواهد کرد. مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده اند که چین ممکن است تسلیحات به روسیه بدهد، چیزی که پکن آن را رد کرده است.
یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور، نیروهای اوکراینی در حال یافتن قطعات بیشتری از چین در سلاح های روسی مورد استفاده در اوکراین هستند ولودیمیر زلنسکیدفتر او به رویترز گفت، زیرا منابع غرب به دلیل تحریم ها فشرده شده است.
* جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، اگر اروپا تلاشی برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران اوکراین بر اساس خروج روسیه از خاک اوکراین نکند، برای اروپا سخت خواهد بود که به چین اعتماد کند.
پلیس امنیت PST نروژ روز جمعه گفت: 15 دیپلمات روسی که این هفته توسط نروژ اخراج شده بودند، به دنبال استخدام منابع، رهگیری ارتباطات و خرید فناوری پیشرفته بودند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: سفارت فنلاند در مسکو نامه ای حاوی پودر ناشناخته دریافت کرده و موضوع را به مقامات روسیه گزارش کرده است. ماریا زاخارووا روز جمعه گفت.
اقتصاد
سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به روسیه، اوکراین و ترکیه نامه نوشت تا درباره اجرای توافقی که اجازه صادرات امن غلات در زمان جنگ از چندین بندر دریای سیاه اوکراین را می دهد، ابراز نگرانی کند.
دنیس شمیحال، نخست وزیر اوکراین روز جمعه گفت: اوکراین وعده 5 میلیارد دلار کمک مالی اضافی برای حمایت از مبارزه خود با روسیه در میان “جلسات مثمر ثمر” این هفته در واشنگتن دریافت کرد.
* سرویس امنیتی اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که بیش از 96 میلیون دلار دارایی متعلق به میلیاردر تبعیدی وادیم نوینسکی را توقیف کرده است، اما نماینده نووینسکی گفت که او دیگر مالک آنها نیست.
نخست وزیر ویکتور اوربان روز جمعه گفت: مجارستان این هفته یک بانک روسی مستقر در بوداپست را رها کرد زیرا تحریم های ایالات متحده آن را “ویران” کرده بود و افزود که مجارستان از تحریم های روسیه تبعیت می کند اما همچنان علیه آنها صحبت می کند.
ورزش
وزارت ورزش روز جمعه در حکمی اعلام کرد: اوکراین تیم های ملی ورزشی خود را از شرکت در مسابقات المپیک، غیرالمپیک و پارالمپیک که شامل ورزشکارانی از روسیه و بلاروس است، منع کرد.