بازدید رئیس ناتو از اوکراین: رئیس ناتو برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین از اوکراین بازدید می کند

کیو: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان حمله روسیه بیش از یک سال پیش، از اوکراین بازدید کرد، سفری بسیار نمادین که بر تعهد این ائتلاف به کمک تاکید می کند. کیف از خود دفاع کند
کرملین به سرعت هشدار داد که اوکراین نباید اجازه داشته باشد به ناتو بپیوندد. روسیه توجیهات مختلف و متغیری را برای شروع جنگ ارائه کرده است، اما بارها به گسترش ائتلاف نظامی به سمت مرزهای خود در سال های اخیر اشاره کرده است، از جمله ترس از پذیرش کیف.
تصاویر منتشر شده در رسانه های محلی نشان می دهد که استولتنبرگ ظاهراً به سربازان کشته شده اوکراینی در میدان سنت مایکل کیف ادای احترام می کند.
این سفر، تنها دو روز پس از سفر خود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، دارای نمادهای مهمی است، اما هدف دقیق آن بلافاصله مشخص نبود.
ناتو هیچ حضور رسمی در اوکراین ندارد، اما استولتنبرگ صدای قوی این ائتلاف در طول جنگ بوده است. او در جمع آوری و هماهنگی پشتیبانی – از جمله تسلیحات، مهمات و آموزش برای سربازان درگیر اوکراین – از 31 کشور تشکیل دهنده این سازمان نقش اساسی داشته است.
خود ناتو فقط حمایت غیر کشنده – ژنراتورها، تجهیزات پزشکی، چادرها، یونیفرم های نظامی و سایر تدارکات – را به دولت کیف ارائه می کند.
صفوفی از رهبران بین‌المللی طی سال گذشته به کیف سفر کرده‌اند و نخست‌وزیر سابق نروژ یکی از آخرین چهره‌های مهم غربی است که این کار را انجام داده است.
ناتو که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده است، مدت‌ها از کشیده شدن به جنگی گسترده با روسیه مجهز به سلاح هسته‌ای می‌ترسید، اما از آنجایی که غرب از تهیه کاسکت و یونیفورم با تردید به تانک‌ها، هواپیماهای جنگی و سامانه‌های موشکی پیشرفته رفته است، بازدیدهای سطح بالا انجام شده است. روتین شود
استولتنبرگ قبل از جنگ به کیف سفر کرده بود، اما این اولین سفر او در طول جنگ است. رهبران ناتو در سال 2008 گفتند که اوکراین روزی به ائتلاف ملحق خواهد شد و استولتنبرگ این وعده را در طول جنگ تکرار کرده است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو یکی از اهداف آنچه مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، باقی مانده است. پسکوف روز پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت که الحاق اوکراین یک تهدید جدی و قابل توجه برای کشور ما و امنیت کشور ما خواهد بود.
در اوایل ماه جاری، فنلاند به این ائتلاف ملحق شد و دهه‌ها بی‌طرفی را در تجدیدنظر تاریخی چشم‌انداز امنیتی اروپا پس از جنگ سرد کنار گذاشت. در حالی که ناتو می گوید هیچ تهدیدی برای روسیه ایجاد نمی کند، پیوستن این کشور شمال اروپا ضربه سیاسی بزرگی به پوتین وارد کرد.
عضویت فنلاند مرز روسیه با بزرگترین اتحاد امنیتی جهان را دو برابر می کند. انتظار می‌رود که سوئد همسایه نیز در ماه‌های آینده، احتمالاً تا زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و همتایانش در ناتو در ماه ژوئیه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی دیدار کنند، به آن ملحق شود.
ائتلاف بر تقویت دفاع در قلمرو خود تمرکز کرده است تا پوتین را از حمله به هر کشور عضو منصرف کند. تحت ضمانت امنیت جمعی ناتو، حمله به یک کشور عضو، حمله به همه آنها تلقی می شود.
استولتنبرگ روز جمعه در نشست گروه تماس دفاعی اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا شرکت خواهد کرد. این انجمن اصلی بین المللی برای جمع آوری حمایت نظامی از کشور ویران شده درگیری است.
دانمارک و هلند روز پنجشنبه اعلام کردند که قصد دارند از اوایل سال 2024 حداقل 14 تانک جنگی Leopard 2 بازسازی شده ساخت آلمان را در اختیار اوکراین قرار دهند.
این اعلامیه علاوه بر تعهد قبلی دانمارک، هلند و آلمان مبنی بر تامین حداقل 100 تانک قدیمی لئوپارد 1 A5 است.