بازگشت کودکان اوکراینی: اوکراین 31 کودک را پس از ادعای اخراج از روسیه بازگرداند

کیو: یک گروه بشردوستانه روز شنبه اعلام کرد که بیش از 30 کودک این هفته پس از یک عملیات طولانی برای بازگرداندن آنها از روسیه، جایی که از مناطق اشغالی در طول جنگ برده شده بودند، به خانواده های خود در اوکراین ملحق شدند.
کیف تخمین می‌زند که از زمان حمله مسکو در فوریه سال گذشته، نزدیک به 19500 کودک به روسیه برده شده‌اند که آن را اخراج غیرقانونی می‌داند.
مسکو که بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را کنترل می‌کند، ربودن کودکان را رد می‌کند و می‌گوید که آنها برای امنیت خود به آنجا منتقل شده‌اند.
میکولا کولبا، بنیانگذار سازمان بشردوستانه Save Ukraine، گفت: “اکنون پنجمین ماموریت نجات در حال تکمیل است. این ماموریت از نظر تعداد کودکانی که موفق به بازگشت شدیم و همچنین به دلیل پیچیدگی آن بسیار خاص بود.”
این گروه با تدارکات، حمل و نقل و برنامه ریزی مورد نیاز به اقوام اوکراینی کودکانی که به روسیه برده شده بودند کمک کرد تا برای آوردن فرزندان خود و بازگرداندن آنها به سفر طولانی سفر کنند.
کولبا، کمیسر سابق حقوق کودکان اوکراین، در یک نشست خبری در کیف گفت، مادربزرگی که قرار بود دوباره با دو نوه‌اش ملاقات کند، در این سفر ناگهان درگذشت و فرزندان مجبور شدند در روسیه بمانند.
کولبا گفت که همه کودکانی که توسط Save Ukraine به اوکراین بازگردانده شده اند، گفته اند که هیچ کس در روسیه تلاش نمی کند والدین خود را در اوکراین پیدا کند.
او گفت: بچه‌هایی بودند که در پنج ماه پنج بار مکان خود را تغییر دادند، برخی از کودکان می‌گویند که با موش‌ها و سوسک‌ها زندگی می‌کردند. کوله با گفت که کودکان به آنچه روس ها اقامت در کمپ های تابستانی از بخش های اشغالی مناطق خارکف و خرسون اوکراین می نامند برده شدند.
وزارت خارجه روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
سه کودک – دو پسر و یک دختر – در نشست خبری در کیف حضور داشتند. Save Ukraine گفت که آنها در یک ماموریت نجات قبلی در ماه گذشته به اوکراین بازگردانده شدند که در مجموع 18 کودک را بازگرداندند.
این سه کودک گفتند که از والدین خود جدا شده بودند که توسط مقامات روسی تحت فشار قرار گرفتند تا فرزندان خود را به مدت دو هفته به کمپ های تابستانی روسیه بفرستند، از مناطق اشغالی خرسون و خارکف.
بچه ها در جلسه توجیهی گفتند که مجبور شدند چهار تا شش ماه در کمپ های تابستانی بمانند و در طول اقامتشان از جایی به مکان دیگر منتقل شدند.
ویتالی، کودکی از منطقه خرسون که سنش مشخص نیست، گفت: “با ما مانند حیوانات رفتار می شد. ما را در یک ساختمان جداگانه بسته بودند.” او افزود که به آنها گفته شد که والدینشان دیگر آنها را نمی خواهند.
دادگاه کیفری بین‌المللی ماه گذشته حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان روسیه را صادر کرد و آنها را به ربودن کودکان از اوکراین متهم کرد.
مسکو برنامه ای را که بر اساس آن هزاران کودک اوکراینی را از مناطق اشغالی به روسیه آورده است، پنهان نکرده است، اما این برنامه را به عنوان یک کمپین بشردوستانه برای محافظت از یتیمان و کودکان رها شده در منطقه درگیری معرفی می کند.
روسیه اتهامات دیوان کیفری بین‌المللی را رد کرده و گفته است که صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و حکم علیه پوتین و لووا-بلوا را باطل می‌داند.
لووا-بلووا در یک کنفرانس مطبوعاتی در اوایل این هفته گفت که کمیسیون او به دلایل بشردوستانه برای محافظت از منافع کودکان در منطقه ای که عملیات نظامی در حال وقوع است عمل کرد و هیچ کسی را برخلاف میل خود یا والدین یا قیم قانونی آنها حرکت نداده است. رضایت همیشه خواسته می شد مگر اینکه آنها گم شده باشند.
کاترینا راشفسکا، وکیلی از یک سازمان غیردولتی اوکراینی تماس گرفت مرکز منطقه ای حقوق بشر، در جلسه توجیهی گفت که آنها در حال جمع آوری شواهد برای ایجاد پرونده ای هستند مبنی بر اینکه مقامات روسی عمدا از بازگشت کودکان اوکراینی به کشورشان جلوگیری کردند.
او گفت: «در هر داستانی، طیف وسیعی از نقض‌های بین‌المللی وجود دارد و نمی‌تواند بدون مجازات بماند.