برنامه دارویی کوید به رهبری WHO آنتی بادی ها ، استروئیدها را کاهش داده و از remdesivir اجتناب می کند

بروکسل: یک سند داخلی نشان می دهد که یک طرح تحت هدایت سازمان بهداشت جهانی برای تهیه داروهای Covid-19 به کشورهای فقیر در مورد آزمایش های آنتی بادی مونوکلونال و استروئیدهای آزمایشی شرط بندی می کند ، اما از درمان موفقیت آمیز Gilead remdesivir پرهیز می کند.
پیش نویس سند WHO ، که توسط رویترز مشاهده شده و به تاریخ 30 اکتبر است ، می گوید اولویت ها تأمین آنتی بادی های مونوکلونال در یک بازار فشرده و تقویت خرید و توزیع استروئید دگزامتازون است ، که از آن تقریباً 3 میلیون دوره درمان برای آن رزرو کرده است. کشورهای فقیرتر
آنتی بادی های مونوکلونال نسخه های ساخته شده از آنتی بادی های ایجاد شده توسط بدن برای مبارزه با عفونت هستند.
در این مقاله ، که برای اولین بار چگونگی صرف هزینه های اهداکنندگان در این طرح ذکر شده است ، از Remdesivir در میان داروهای دارای اولویت نام برده شده است – یک حذف قابل توجه به دلیل آنتی ویروس تنها داروی دیگر در کنار دگزامتازون است که در سراسر جهان برای درمان Covid-19 تأیید شده است.
Gilead Science ، شرکت آمریکایی که remdesivir را توسعه داده است ، گفت که طرح WHO هزینه های آزمایشات Covid-19 را تأمین نکرده است و هرگز برای درج احتمالی دارو در کارنامه خود به این شرکت مراجعه نکرده است.
طرح تهیه دارو یکی از چهار ستون به اصطلاح ACT Accelerator ، یک پروژه تحت رهبری WHO است که همچنین تلاش دارد تا با جمع آوری بیش از 38 میلیارد دلار در آغاز واکسن Covid-19 ، دستگاه های تشخیصی و تجهیزات محافظتی برای کشورهای فقیرتر از سال 2022
سند WHO می گوید: “اولویت های فوری ستون (درمانی) تلاش در مورد آنتی بادی های مونوکلونال در حالیکه استفاده از دگزامتازون را افزایش می دهد ، است” ، می گوید ، هنوز هم قابل تغییر است و انتظار می رود جمعه یا هفته آینده منتشر شود.
طرح تهیه دارو با همکاری خیریه Wellcome Trust و Unitaid ، یک مشارکت بهداشتی به میزبانی WHO ، به فوریت 6.1 میلیارد دلار نیاز دارد که 750 میلیون دلار آن تا ماه فوریه ، از کل درخواست 7.2 میلیارد دلار.
این سند نشان می دهد که بیش از نیمی از پول مورد نیاز فوری برای تهیه و توزیع آنتی بادی های مونوکلونال صرف می شود ، می گوید این روش های درمانی می توانند تأثیر “تغییر بازی” داشته باشند اما کمبود دارند.
هیچ دارویی مبتنی بر آنتی بادی های مونوکلونال هنوز علیه COVID-19 تأیید نشده است ، اما طرح WHO قبلاً در تحقیق بر روی فناوری جدید سرمایه گذاری کرده و ظرفیت تولید را در کارخانه بیوتکنولوژی های Fujifilm Diosynth در دانمارک تأمین کرده است.
فوجی فیلم بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.
این سند می گوید که این طرح می خواهد 320 میلیون دلار برای تولید آنتی بادی در آن مرکز هزینه کند ، تخمین می زند که برای تأمین حداقل 4 میلیون دوره آنتی بادی با در نظر گرفتن هزینه های خرید بالای 80 دلار در هر دوره ، کافی باشد.
سخنگوی Unitaid ، به نمایندگی از مشارکت کنندگان در این طرح ، تأیید کرد که می خواهد 320 میلیون دلار برای تأمین آنتی بادی های مونوکلونال سرمایه گذاری کند و سرمایه گذاری کند اما از اظهار نظر در مورد معاملات تجاری احتمالی با استناد به توافق های محرمانه خودداری کرد.
این سند نشان می دهد 110 میلیون دلار دیگر برای تأیید مقررات و سایر روش های آماده سازی بازار برای آنتی بادی های مونوکلونال در کشورهای فقیرتر استفاده می شود ، در حالی که 220 میلیون دلار برای آزمایشات بالینی آنتی بادی های مونوکلونال و پروژه های دارویی Covid-19 در کشورهای فقیرتر بودجه تأمین می شود.
از جمله شرکت هایی که آنتی بادی های مونوکلونال علیه Covid-19 تولید می کنند ، غول دارویی ایالات متحده الی لیلی ، Novartis سوئیس و شرکت آمریکایی Regeneron هستند که آنتی بادی های آنها همراه با remdesivir به دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در ماه اکتبر هنگامی که آزمایش ویروس کرونا مثبت بود ، تجویز شد.
سخنگوی شرکت گفت ، الی لیلی قبلاً توافق کرده است که از ماه آوریل آنتی بادی در کارخانه Fujifilm تولید کند و آنها را “با قیمت مقرون به صرفه” در دسترس کشورهای فقیر قرار دهد.
داروی لیلی در حال آزمایش است و به دنبال مجوز اضطراری در ایالات متحده است.
محاکمه این دارو توسط دولت آمریکا در اواسط ماه اکتبر به دلیل نگرانی در مورد ایمنی موقتاً متوقف شد ، اما آزمایشات دیگر ادامه دارد. دولت آمریكا علیرغم تعلیق ، هفته گذشته اعلام كرد كه معامله 375 میلیون دلاری را امضا كرده است.
مشخص نیست که چگونه و آیا طرح WHO پول مورد نیاز برای تهیه آنتی بادی و سایر پروژه ها را جمع آوری می کند.
Regeneron بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.
Novartis ، که انتظار می رود به زودی از آزمایش آزمایش ورم مفاصل کاناکینوماب علیه COVID-19 استفاده شود ، روز پنجشنبه گفت که چند روز پیش درخواستی از طرح WHO دریافت کرده است که به دنبال اطلاعات مربوط به داروها برای مقابله با ویروس کرونا است. Novartis همچنین دگزامتازون تولید می کند.
REMDESIVIR؟ نه ممنون
این سند می گوید ، علیرغم کمبود بودجه ، طرح تهیه دارو WHO می خواهد “چشم انداز درمان” را تغییر دهد و صدها میلیون دوره داروی Covid-19 را تا سال 2022 به کشورهای فقیرتر توزیع کند.
جدا از آنتی بادی های مونوکلونال و دگزامتازون ، در حال برنامه ریزی برای تولید و ایمن سازی داروهای تجربی ، از جمله داروهای ضد ویروس جدید و داروهای مورد استفاده مجدد است.
این سند می گوید ، این طرح می خواهد 100 میلیون دلار دیگر برای بستن معاملات با تولیدكنندگان داروهای مشخص نشده از اواسط سال 2021 هزینه كند و سال آینده قصد دارد 4.4 میلیارد دلار دیگر برای تأمین داروهایی كه نتایج مثبتی در آزمایشات بالینی دارند ، سرمایه گذاری كند.
سخنگوی Unitaid گفت که در میان داروهای درمانی مجدد ، دگزامتازون و گزینه دیگر آن ، هیدروکورتیزون ، امیدوار کننده ترین هستند.
Remdesivir ، که به عنوان Veklury شناخته می شود ، همچنین یک ضد ویروس با هدف استفاده مجدد است که در ابتدا علیه ابولا آزمایش شد.
Unitaid تأیید کرد که این طرح اقدام به خرید یا تأمین بودجه بازسازی نکرده است. درمورد اینکه ممکن است این دارو در آینده خریداری شود یا اینکه چرا remdesivir در میان درمانهای اولویت دار در سند ظاهر نشده است ، توضیحی نداد.
Remdesivir در ده ها کشور در سراسر جهان مجاز به درمان Covid-19 است. با این حال ، یافته های اولیه یک آزمایش بزرگ تحت حمایت WHO در ماه اکتبر نشان داد که ضد ویروس منفی برای بیماران Covid-19 دارد و این با آزمایشات مثبت قبلی مغایرت دارد.
با این حال دولت ها خرید آن را ادامه می دهند ، آلمان این هفته خرید بیش از 150،000 دوز را برای شش ماه آینده اعلام کرد.