بیل کلینتون خوشبین است که دولت ایرلند شمالی احیا خواهد شد

بلفاست: بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت که خوشبین است که یکی از احزاب سیاسی اصلی ایرلند شمالی به زودی به تحریم‌هایی که بیش از یک سال است دولت منطقه را روی یخ نگه داشته است، پایان دهد.
کلینتون گفت که روز دوشنبه با جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادگرای دمکرات ملاقات کرده است و “من آن جلسه را خوشبینانه تر از ورود به آن ترک کردم.”
کلینتون این هفته در بلفاست است تا 25 سال از توافق جمعه خوب پایان دادن به چندین دهه خونریزی فرقه ای را جشن بگیرد. این قرارداد یک دولت ایرلند شمالی با قدرت مشترک بین احزاب اتحادیه‌گرای بریتانیا و ناسیونالیست ایرلندی ایجاد کرد.
DUP بیش از یک سال پیش در اعتراض به قوانین تجاری پس از برگزیت که مرز گمرکی بین ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا را تحمیل کرده بود، کنار رفت. بسیاری از بازرسی های مرزی
کلینتون گفت این توافق که به چارچوب ویندزور معروف است، راه طولانی را برای حل بن بست سیاسی طی کرده است.
او به بی‌بی‌سی گفت: «بنابراین من انتظار دارم که در آینده‌ای نه چندان دور، موانع بر سر راه مطرح کردن دوباره دولت برداشته شود. زیرا همه می‌دانند که از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، اگر آن‌ها را بیش از سطح کنونی اختلاف نظر ببندند، وضعیت بدتری خواهند داشت.»
کریس هیتون هریس، وزیر ایرلند شمالی بریتانیا نیز از DUP خواست تا به دولت بازگردد و گفت کسانی که برای جایگاه ایرلند شمالی در بریتانیا ارزش قائل هستند، باید اتحادیه را در اولویت قرار دهند، نهادهای واگذار شده را احیا کنند و کار ارائه خدمات را ادامه دهند. مردم ایرلند شمالی.”
او در کنفرانس بزرگداشت توافقنامه جمعه خوب در بلفاست گفت: “بزرگترین تهدید برای جایگاه ایرلند شمالی در اتحادیه، عدم تحقق این اولویت ها است.”