تاکید وزیر آلمان بر اتحاد اروپا: وزیر آلمان بر اتحاد اروپا در سفر به چین تاکید کرد

آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه پس از اظهارات جنجالی رئیس جمهور فرانسه در چین گفت: اروپا در سیاست خود در قبال پکن متحد است. امانوئل مکرون در میان برخی از متحدان غربی اختلاف ایجاد کرد.
بائربوک به خبرنگاران در تیانجین گفت: ما نه تنها موضع مشترکی در رابطه با موضع اروپا داریم، بلکه اگر بازار داخلی مشترکی داشته باشیم، نمی توانیم مواضع متفاوتی در مورد بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا داشته باشیم.
مکرون که هفته گذشته به چین سفر کرد، در مصاحبه ای در آخر هفته گفت که اروپا نباید «پیرو» واشنگتن یا پکن باشد و گرفتار هر گونه تنش بر سر تایوان شود.
رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در سفر به آمستردام بر اظهارات جنجالی خود ایستاد و گفت که متحد آمریکا بودن به معنای “واسال” بودن نیست.
بائربوک در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مکرون گفت که این واقعیت که او در کنار اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا از چین دیدن کرده است، “نشانه بسیار مهمی” است.
او گفت: «علیرغم همه اختلافاتی که در اتحادیه اروپا داریم… ما نه تنها در موضوعات محوری منافع و ارزش‌های خود به یکدیگر نزدیک هستیم، بلکه رویکردهای راهبردی مشترکی را نیز دنبال می‌کنیم».
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، پیشتر روز پنجشنبه لحن تندتری اتخاذ کرد و اظهارات مکرون را “تاسف بار” خواند.
پیستوریوس در سفر به مالی گفت: «ما هرگز در خطر نبوده‌ایم که دست نشانده ایالات متحده شویم یا دست نشانده باشیم.
مصاحبه آخر هفته ماکرون با تمجید از چین به عنوان “درخشان” – که حمایت ایالات متحده از آنچه که به عنوان استان جدا شده خود تایوان می بیند، رد می کند.
چین و تایوان در پی جنگ داخلی در سال 1949 از هم جدا شدند.
باربوک روز جمعه به پکن سفر خواهد کرد و در آنجا با وزیر امور خارجه چین بانگ دیدار خواهد کرد.
بائربوک در بیانیه ای پیش از سفر خود گفت که مایل است “توازن مناسب” را با چین برقرار کند، زیرا به گفته او “به طور فزاینده ای می خواهد نظم جهانی را بر اساس طرح های خود شکل دهد”.
او گفت: «من می‌خواهم برداشتی دست اول از مسیری که رهبری جدید در حال حرکت است، به دست بیاورم، همچنین با توجه به تعادل بین کنترل سیاسی و باز بودن اقتصادی.