تایوان: چین پس از اظهارات نخست وزیر تایوان، لهستان را به دخالت در امور خود متهم کرد

ورشو: چین روز جمعه به اظهارات نخست وزیر لهستان که جنگ در اوکراین را با حمله احتمالی چین به تایوان مرتبط می‌دانست، پاسخ داد و او را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.
روز پنجشنبه نخست وزیر لهستان ماتئوش موراویسکی در جریان سخنرانی در اتاق فکر شورای آتلانتیک در واشنگتن دی سی گفت که اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، چین ممکن است مدت کوتاهی پس از آن تصمیم به حمله به تایوان بگیرد.
سخنگوی سفارت چین در 13 آوریل گفت: «در 13 آوریل، یک مقام دولتی لهستان… آشکارا مسائل تایوان و اوکراین را مقایسه کرد و این ادعای غیر قابل اثبات را مطرح کرد که اگر اوکراین در جنگ شکست بخورد، سرزمین اصلی چین روز بعد به تایوان حمله خواهد کرد. ورشو در بیانیه ای اعلام کرد.
هر گونه تلاش برای استفاده از موضوع اوکراین به عنوان بهانه ای برای القای رابطه با موضوع تایوان، دستکاری سیاسی با انگیزه های پنهان، زیر پا گذاشتن بی عقلانه اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و دخالت آشکار در امور داخلی چین است.
سخنگوی دولت لهستان بلافاصله برای اظهار نظر در ارتباط نیست.
چین در روزهای اخیر مانورهای نظامی شدیدی را در اطراف تایوان برگزار کرده است که آن را متعلق به خود می‌داند و هرگز از توسل به زور برای تحت کنترل درآوردن این جزیره چشم پوشی نکرده است.
لهستان به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که هفته گذشته از چین بازدید کرد، به شدت واکنش نشان داد. مکرون وی افزود: اتحادیه اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و به دنبال تبدیل شدن به قطب سوم در امور جهانی در کنار واشنگتن و پکن باشد.
هم رئیس جمهور آندری دودا و هم موراویسکی در روزهای اخیر تاکید کرده اند که اتحاد با ایالات متحده برای امنیت اروپا ضروری است و نسبت به هرگونه ایده “خود مختاری استراتژیک” برای اروپا هشدار داده اند.