تحقیق درباره کلاهبرداری بانک مرکزی لبنان: بازرسان اروپایی دستیار رئیس بانک مرکزی لبنان در تحقیقات کلاهبرداری را مورد بازجویی قرار دادند.

بیروت: بازرسان اروپایی رسانه های محلی و یک منبع قضایی گفتند که در بیروت روز پنجشنبه از یکی از دستیاران رئیس بانک مرکزی لبنان به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد اختلاس و پولشویی صدها میلیون دلار از بودجه عمومی توسط رئیس این کشور بازجویی کرد.
رئیس جمهور ریاض سلامه در لبنان و حداقل پنج کشور اروپایی به اتهام دریافت بیش از 300 میلیون دلار از بانک مرکزی به همراه برادرش در بیش از یک دهه تحت بازجویی قرار دارد.
ماریان هوآیکطبق برنامه ای که رویترز برای بازرسان اروپایی مشاهده کرد، قرار بود 42 ساله و دستیار قدیمی فرماندار به عنوان مظنون بازجویی شود.
وکیل هوایک فوراً به درخواست اظهارنظر در روز پنجشنبه پاسخ نداده و تاکنون نیز به چنین درخواست‌هایی از سوی رسانه‌ها پاسخ نداده‌اند.
برادران سلامه هر دو تخلف را انکار کرده اند. ریاض سلامه می گوید که او را قربانی بحران مالی لبنان می کنند که در سال 2019 شروع شد.
یک سند دادگاه فرانسوی که توسط رویترز مشاهده شد، می گوید که تا 5 میلیون یورو از بانک مرکزی در نهایت از طریق حساب هایی در سوئیس و لوکزامبورگ به Houayek رفته است.
هوایک همچنین در درخواست سوئیس برای کمک حقوقی از مقامات لبنانی در سال 2021 ذکر شده است که در آن مقامات سوئیسی ادعا می کنند که او ذینفع وجوهی است که از بانک مرکزی به ضرر دولت لبنان منحرف شده است.
بازرسان اروپایی در ماه مارس از فرماندار بیروت بازجویی کردند و روز دوشنبه برای جلسات بیشتر بازگشتند.
آنها قرار بود از برادر فرماندار رجا سلامه به عنوان بخشی از تحقیقات در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازجویی کنند، اما او در جلسه حاضر نشد و وکیلش گفت که به دلایل سلامتی به مدت یک هفته در دسترس نخواهد بود.
فرماندار، برادرش و حوائیک در دو پرونده جداگانه در لبنان به جرایم مالی متهم شده‌اند، اما هنوز به طور رسمی و علنی در کشورهای اروپایی مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند.
بازرسان اروپایی همچنین قرار است از یوسف الخلیل، وزیر دارایی موقت، که هنوز به عنوان رئیس عملیات مالی بانک مرکزی فعالیت می کند، و همچنین سایر مقامات ارشد بانک بازجویی کنند.