تلاش ناموفق برای “کشتن” رئیس جمهور پوتین: آیا می تواند یک عملیات “پرچم دروغین” روسیه باشد؟

دهلی نو: روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که حمله پهپادهای اوکراینی به کرملین را خنثی کرده است که از آن به عنوان یک اقدام تروریستی و سوء قصد ناموفق یاد کرد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، و قول تلافی داد.
با این حال، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی این ادعا را رد کرد و گفت که آنها به پوتین یا مسکو حمله نمی کنند. گفته می شود که این حادثه یک شبه رخ داده است، اما هیچ تایید یا مدرک مستقلی برای حمایت از ادعاهای مقامات روسی وجود ندارد.

01:58

“ما به پوتین حمله نکردیم”: زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نقش اوکراین در حمله هواپیماهای بدون سرنشین را رد کرد

علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد گزارش تاخیری این حادثه و صحت فیلم هایی که بعداً در روز منتشر شد وجود داشت.
پوتین در آن زمان در کرملین حضور نداشت و در اقامتگاه نوو-اگاریوو در خارج از مسکو بود.
در اینجا نگاهی به آنچه می دانیم در مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین ادعایی یک شبه به کرملین، و سوالاتی که آن را ایجاد می کند، می بینیم.
چی شد؟
در ساعات اولیه روز چهارشنبه، دو شی پرنده در یک مسیر به سمت گنبد سنا، یکی از بلندترین نقاط مجموعه کرملین، مشاهده شد. شی اول با اندکی بیشتر از یک پف دود از بین رفت، در حالی که به نظر می رسید دومی خرابه های شعله ور بر گنبد باقی می ماند. روسیه مدعی است که این یک حمله تروریستی و تلاشی برای ترور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین بوده است و می گوید این حق را برای خود محفوظ می دارد که به انتقام گیری از آن اقدام کند. اوکراین مسئولیت را رد کرده و این ایده را رد می کند که هدف از این حمله کشتن پوتین بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا: نمی توان ادعای روسیه مبنی بر تلاش اوکراین برای ترور پوتین را تایید کرد.

02:04

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا: نمی توان ادعای روسیه مبنی بر تلاش اوکراین برای ترور پوتین را تایید کرد.

آیا اوکراین می توانست این حمله را انجام داده باشد؟
احتمالا. اوکراین قبلاً حملات پهپادی را در عمق روسیه از جمله دو بار در دسامبر گذشته به پایگاه هوایی هواپیماهای بمب افکن استراتژیک روسیه انجام داده است. اگر اوکراین بود، این جسورانه ترین اقدام این کشور تا به امروز بود.
ممکن است یک باشد عملیات “پرچم دروغین” روسیه?
برخی از تحلیلگران غربی معتقدند که این امکان وجود دارد که روسیه این حادثه را خود به نمایش گذاشته باشد تا اوکراین را مقصر بداند و نوعی واکنش کوبنده را توجیه کند.
ایالات متحده از آن چه تصمیمی خواهد گرفت؟
دولت بایدن پول نقد و تسلیحات را به اوکراین سرازیر کرده است تا به این کشور در برابر تهاجم روسیه دفاع کند، اما احتمالاً از عواقب غیرقابل پیش‌بینی که هر حمله اوکراینی به پایتخت روسیه می‌تواند داشته باشد، نگران خواهد بود. کاخ سفید اعلام کرد که نتوانسته است ادعای روسیه در مورد حمله اوکراین را تأیید کند.

اهمیت زمان بندی چیست؟
این حادثه در لحظه ای از تنش بالا و یک نقطه عطف احتمالی در جنگ رخ می دهد، زیرا اوکراین برای انجام یک ضد حمله که مدت ها پیش بینی می شود آماده می شود. این همچنین مصادف با آماده سازی برای تعطیلات روز پیروزی روسیه در 9 مه است که با رژه نظامی در سراسر میدان سرخ، زیر دیوارهای کرملین مشخص شده است.

بعد چه اتفاقی می افتد؟
روسیه قول واکنش قابل توجهی را داده است و برخی از مقامات خواستار استفاده از “سلاح هایی هستند که قادر به توقف و نابودی رژیم تروریستی کیف هستند.” تحلیلگران غربی این سوال را مطرح می کنند که روسیه با توجه به مرگ و ویرانی که قبلاً بر اوکراین وارد کرده است، تا کجا می تواند تشدید شود. حملات بیشتر به زیرساخت های انرژی اوکراین ممکن است اکنون با فرا رسیدن بهار کمتر موثر باشد و اختلال در عرضه غلات به متحدان خود روسیه آسیب می رساند.
(با ورودی های نمایندگی ها)
تماشا کردن سوء قصد به پوتین؟ حمله پهپاد اوکراین به کرملین جهان را شوکه کرد!