تله روپیه روسیه به 147 میلیارد دلار احتکار در خارج از کشور می افزاید

یک رابطه تجاری کج‌رو با هند، روسیه را مجبور می‌کند تا ماهانه یک میلیارد دلار دارایی روپیه‌ای جمع کند که در خارج از کشور سرگردان باقی می‌ماند، و ذخایر سرمایه‌ای را که از زمان حمله به اوکراین در خارج از کشور جمع‌آوری کرده است، افزایش می‌دهد.

ll

روسیه در سال گذشته به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند ظاهر شده است و سهم بیشتری از تجارت با ارزهای ملی را تسویه می کند و محموله ها را به سمت شرق هدایت می کند زیرا مشتریان سنتی اروپا پس از شروع جنگ بیش از یک سال پیش از خرید خودداری می کنند.

اما با رکود واردات از هند، روسیه با روپیه مازادی روبه‌رو می‌شود که شرکت‌هایش به دلیل محدودیت‌های ارز محلی برای بازگرداندن آن با مشکل مواجه هستند. به گفته افراد آشنا با مذاکرات، بن بست بر سر راه حل باعث شده تا روسیه انتظار افزایش بیشتر مازاد را داشته باشد.
بر اساس گزارش اقتصاد بلومبرگ، هر سه ماهه، عدم تعادل احتمالاً معادل 2 تا 3 میلیارد دلار ایجاد می کند که روسیه نمی تواند از آن استفاده کند. این مبلغ به 147 میلیارد دلار دارایی خالص خارجی ایجاد شده در خارج از کشور در طول سال 2022 اضافه می کند.

ایرینا زاساداتل، یکی از اعضای هیئت رئیسه انجمن صادرکنندگان و واردکنندگان روسیه، گفت: «دلیل آن افزایش شدید حجم عرضه نفت از روسیه است. در شرایطی که رشد فروش نفت افزایش یافته است، نشانه کمی از گسترش عرضه کالاهای دیگر وجود دارد.
بن بست بر سر میز مذاکره بین هند و روسیه، تجارت یک طرفه آنها را پیچیده می کند. در سه ماهه اول، هند 14.7 میلیارد دلار کسری تجاری با روسیه داشت.
اولویت اصلی هند ترویج استفاده گسترده تر از روپیه در شهرک های بین المللی است. بانک مرکزی پیشنهاد کرده است که کشورهایی که روپیه های اضافی را از صادرات جمع می کنند، می توانند وجوه را در اوراق بهادار محلی از جمله اوراق قرضه دولتی قرار دهند.

دو کشور در حال بحث در مورد مکانیسم های پرداخت مختلف از جمله سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه هند توسط نهادهای روسی هستند.
مقامات هندی که با جزئیات آشنا هستند و خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: این گزینه ای است که در ابتدا مورد پسند مسکو قرار نگرفت اما اکنون با انباشته شدن میلیاردها روپیه در بانک های هند روی میز است. سایر احتمالات شامل هدایت روپیه های انباشته شده به پروژه های زیرساختی هند در ازای سهام است.

کپی تصویر

افراد آشنا به این مذاکرات گفتند برای روسیه، تنها گزینه قابل قبول استفاده از ارزهای یک کشور ثالث مانند یوان چین یا درهم امارات متحده عربی است. آنها گفتند، از آنجایی که روسیه در شرایطی که خریداران جایگزین کمی برای هند وجود دارد، نفوذ محدودی دارد.
مردم گفتند که بیشتر پول نقدی که هنوز قابل تبدیل نیست متعلق به شرکت دولتی Rosneft PJSC است. بزرگترین صادرکننده نفت خام روسیه تقریباً 50 درصد از سهام نایارا انرژی، دومین پالایشگاه بزرگ نفت هند را در اختیار دارد.
بر اساس بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد، در ماه مارس، ایگور سچین، مدیر اجرایی روس‌نفت به هند سفر کرد و توافق‌نامه‌ای را درباره افزایش «قابل توجه» عرضه نفت به هند امضا کرد و همچنین در مورد پرداخت‌های «به ارز ملی» با شرکت‌های انرژی محلی بحث کرد.

روس نفت، دولت روسیه و بانک مرکزی آن و همچنین وزارت امور خارجه هند به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
اگرچه تغییرات در نحوه مالیات دولت در مسکو از شرکت‌های نفتی موفق به تثبیت مالیه عمومی پس از افزایش بی‌سابقه هزینه‌ها شده است، اما ناتوانی در بازیابی درآمد روسیه را از ارز سخت محروم می‌کند در زمانی که صادرکنندگان این کشور در حال حاضر با زمان انتظار طولانی‌تری برای پرداخت مواجه هستند، زیرا بسیاری از کشورهای داخلی بانک ها دسترسی به حساب های خبرنگار خود در غرب را از دست داده اند.
در ماه‌های پس از تهاجم، خانوارها و شرکت‌ها نیز میلیاردها دلار وجوه را به بانک‌های خارج از کشور انتقال داده‌اند. و با توجه به اینکه برخی از درآمدهای خارجی اکنون در خارج از کشور به دام افتاده است، فشار بر روبل ممکن است بدتر شود زیرا درآمدهای صادراتی کمتری به ارز روسیه تبدیل می شود.
انحراف تجارت گزینه‌های خوبی برای کرملین باقی می‌گذارد و نشان می‌دهد که چقدر قدرت چانه‌زنی کمی در بازار جهانی نفت که از نو ترسیم شده است، که شاهد آن بودیم که قدرت‌های آسیایی هند و چین نفت ارزان‌تر روسیه را به دست آورند، دارد. همچنین نشان می دهد که چرا دور شدن از ارزهای دشمنان روسیه همچنان مملو از خطر است.