حمله به عابربانک در آلمان: آلمانی‌های پول‌دوست از انفجار دستگاه‌های خودپرداز با موج جنایات فرامرزی نگران هستند.

RATINGEN: در شهر آلمان رتینگن، انفجار ماشین های پول نقد موضوع داغی است.
دو نفر در همان روز صبح ماه گذشته در شعبه های سانتاندر و دویچه بانک روبروی یکدیگر در نزدیکی میدان اصلی حومه دوسلدورف منفجر شدند.
یک سال پیش، ساکنان آپارتمان های بالای سانتاندر به دلیل نگرانی هایی که ممکن است به آنها حمله شود، شکایت ناموفقی برای حذف ماشین ها ارائه کردند – حرکتی که ممکن است در گذشته در کشورهای دیگر پیشگویی تلقی شود.
اما در آلمان، دزدها روزانه بیش از یک دستگاه خودپرداز را منفجر می کنند.
به گفته وزارت کشور، حملات از سال 2019 بیش از 40 درصد افزایش یافته است و بازرسان می گویند دو عامل باعث افزایش این افزایش شده است.
بزرگترین اقتصاد اروپا 53000 نفر دارد دستگاه خودپرداز ماشین آلات، عددی به طور نامتناسبی که نشان دهنده ترجیح آلمانی ها برای پول نقد به جای کارت های بانکی است. این کشور همچنین دارای شبکه گسترده ای از بزرگراه ها یا اتوبان ها است که در بسیاری از آنها محدودیت سرعت اعمال نمی شود.
راتینگن تنها در 70 کیلومتری مرز هلند قرار دارد و بازرسان می‌گویند که باندهای هلندی مقصر اصلی این حملات هستند، حملاتی که شیشه‌ها را به پرواز در می‌آورد و باعث فرو ریختن نماهای ساختمان و شکستن کارتریج‌های پول می‌شود.
مهاجمان با نزدیک به 20 میلیون یورو (22.1 میلیون دلار) در سال 2021 با ثبت 392 انفجار در دستگاه خودپرداز فرار کردند، آماری که در سال 2022 به 496 افزایش یافت. پلیس در ایالت نوردراین-وستفالن، جایی که راتینگن در آن قرار دارد و بیشترین بار را متحمل شده است. این حملات تاکنون 47 حادثه را در سال 2023 به ثبت رسانده است که نسبت به میزان سال گذشته بیشتر است.
مهاجمان هلندی
پلیس هلند می گوید در همین حال، تعداد مهاجمان خودپرداز در هلند در حال کاهش است، تا حدی به دلیل اقدامات امنیتی مانند چسب که باعث می شود بلوک های پول نقد داخل دستگاه های خودپرداز غیرقابل استفاده شود.
بنابراین مهاجمان هلندی در حال عبور از مرز هستند و طبق تخمین پلیس آلمان، بین 70 تا 80 درصد از حملات در آلمان از سال 2018 تاکنون انجام شده است.
پلیس هلند به حدود 500 مرد مظنون است که در گروه‌های در حال توسعه کار می‌کنند و نیروهای جدید جایگزین کسانی می‌شوند که گرفتار می‌شوند. دادستان فرانکفورت این هفته شش شهروند هلندی را به ایجاد انفجار، سرقت و خسارت مالی متهم کرد.
پلیس راتینگن در حال بررسی ارتباط احتمالی هلندی ها در یورش دوقلو ماه گذشته نیز است و خودروی کوچکی را شناسایی کرده است که از محل حادثه به سمت اتوبان در نزدیکی حرکت کرده است.
روز پنجشنبه، نزدیک به یک ماه پس از حملات، نمای سانتاندر همچنان تخته شده بود. تابلوی دویچه بانک همچنان آسیب دیده بود و تابلویی که از مشتریان می خواست بفهمند دستگاه های خودپرداز در حین تعمیر از کار افتاده اند.
طبق یک مطالعه بوندسبانک که نشان می‌دهد آلمانی‌ها به طور متوسط ​​سالانه بیش از 6600 یورو عمدتاً از ماشین‌های نقدی برداشت می‌کنند، در آلمان تقریباً 60 درصد از خریدهای روزانه به صورت نقدی پرداخت می‌شود.
آلمان همچنین با مقامات بلژیک و فرانسه و یوروپل برای مبارزه با موج جرایم ماشین های پول نقد همکاری می کند. مقامات شریک به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، با اشاره به اینکه حمله به دستگاه های خودپرداز جان افراد را به خطر انداخته است، این هفته از بانک ها خواست تا اقدامات ایمنی را برای دستگاه های خودپرداز افزایش دهند.
هم سانتاندر و هم دویچه گفتند که ایمنی را در اولویت قرار می دهند و به طور مداوم امنیت خودپردازها را بهبود می بخشند، اما بانک های داخل آلمان تمایلی به اتخاذ تدابیر کلی ندارند، در عوض از رویکرد مورد به مورد بسته به خطرات امنیتی حمایت می کنند.
سخنگوی Deutsche Kreditwirtschaft، یک گروه لابی چتر برای موسسات مالی کشور، گفت: “مکان های مختلف با خطرات متفاوتی همراه هستند. در حال حاضر هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد.