حمله هوایی فرانسه در مالی: حملات هوایی فرانسه بیش از 50 جهادگر وابسته به القاعده را در مالی به قتل رساند | اخبار جهان

باماکو: دولت فرانسه روز دوشنبه گفت که نیروهای این کشور در حملات هوایی در مرکز مالی بیش از 50 جهادی را که با القاعده همسو بودند ، کشته اند.
وزیر دفاع فرانسه ، حمله روز جمعه در منطقه ای در نزدیکی مرزهای بورکینافاسو و نیجر انجام شد ، جایی که نیروهای دولتی در تلاشند تا شورشیان اسلامی را نابود کنند. فلورانس پارلی گفت: پس از ملاقات با اعضای دولت انتقالی مالی.
پارلی با اشاره به عملیات ضد جهادی به نام “بارخانه” گفت: “در 30 اکتبر در مالی ، نیروهای بارخانه عملیاتی را انجام دادند که بیش از 50 جهادگر را خنثی و اسلحه و مواد را ضبط کرد.”
وی افزود که حدود 30 موتورسیکلت منهدم شد.

پرلی ، که پیش از این با رئیس جمهور نیجر ، ماهامادو ایسوفو و همتای نیجریه ای اش ، ایسوفو کاتمبه ، قبل از عزیمت به باماکو دیدار کرده بود ، گفت که این عملیات پس از شناسایی یک کاروان موتور سیکلت “بسیار بزرگ” در منطقه “سه مرز” آغاز شد.
پرلی گفت ، وقتی جهادی ها برای تلاش برای فرار از نظارت زیر درختان حرکت کردند ، نیروهای فرانسوی دو جت میراژ و یک هواپیمای بدون سرنشین برای پرتاب موشک فرستادند که منجر به “خنثی سازی” شورشیان شد.
سخنگوی نظامی سرهنگ فردریک باربری گفت که “چهار تروریست دستگیر شده اند”.
وی در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: مواد منفجره و یک جلیقه انتحاری پیدا شده بود و گفت که این گروه “قصد حمله به موقعیت (ارتش) در منطقه را داشت”.
باربری همچنین گفت که یک عملیات دیگر ، این بار با هدف هدف قرار دادن دولت اسلامی در صحرای بزرگ ، در حال انجام است که در مجموع 3000 سرباز وجود دارد.
وی گفت که نتایج این عملیات که حدود یک ماه پیش آغاز شده است ، طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
پرلی گفت که این اقدام “ضربه قابل توجهی” به گروه انصارالله اسلامی بود که به گفته وی از طریق اتحاد GSIM به رهبری ایاد آغ غالی با القاعده در ارتباط بود.
قالی از زمان درگذشت عبدالمالک دروکدل فرمانده القاعده ، که در ژوئن توسط نیروهای فرانسوی در مالی کشته شد ، به عنوان یک رهبر برجسته جهادی در ساحل ظاهر شد.
سازمان ملل حدود 13000 سرباز به عنوان بخشی از مأموریت صلح خود ، معروف به MINUSMA ، در مالی اعزام شده است ، در حالی كه فرانسه 5،100 نفر در منطقه ساحل مستقر است.
مالی در تلاش برای مهار یک شورش بیرحمانه جهادی است که برای اولین بار در سال 2012 در شمال کشور ظهور کرد ، و شورشی را که تجزیه طلبان عمدتاً قومیت Tuareg بر عهده داشت ، پیش گرفت.
قدرت استعمار پیشین فرانسه در سال 2013 عملیات نظامی را برای عقب راندن اسلام گرایان آغاز کرد ، اما درگیری ها به مرکز مالی و همسایگان بورکینافاسو و نیجر گسترش یافته و هزاران کشته و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
بخشهای گسترده مالی در خارج از کنترل موثر دولت قرار دارند. سرخوردگی از درگیری ظاهراً بی پایان به تظاهرات گسترده ای علیه رئیس جمهور ابراهیم بوباكار كیتا در سال جاری منجر شد ، كه در نهایت با براندازی وی با كودتای نظامی در 18 آگوست به اوج خود رسید.
بسیاری از تحلیلگران استدلال می کنند که گفتگو با جهادگران یکی از معدود راههای فرار از چرخه خشونت مالی است و رهبران دولت در باماکو به طور فزاینده این گزینه را مطلوب می دانند.
دولت موقت جدید مالی ، که قبل از برگزاری انتخابات به مدت 18 ماه به حکومت منصوب شده بود ، به نظر می رسد که مایل به گفتگو است.
ماه گذشته ، این کشور آزادی چهار گروگان گرفته شده توسط گروه های اسلام گرا را تأمین کرد – از جمله سوفی پترونین 75 ساله ، آخرین گروگان فرانسوی در جهان – در ازای حدود 200 زندانی ، که گمان می رود برخی از آنها جهادی ها