خشم به عنوان فرستاده چین، حاکمیت کشورهای پس از شوروی را زیر سوال می برد

پاریس: سفیر چین در فرانسه خشم را در شرق اروپا و اوکراین برانگیخت و در پاریس پس از زیر سوال بردن حاکمیت کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مورد سرزنش قرار گرفت.
سفیر که روز جمعه در کانال خبری LCI صحبت می کرد لو شای کشورهایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمدند، پیشنهاد کرد: «از نظر حقوق بین‌الملل وضعیت مؤثری ندارند، زیرا توافق‌نامه‌ای بین‌المللی وجود ندارد که وضعیت آنها را به عنوان کشورهای مستقل تأیید کند».
این اظهارات نه تنها اوکراین را که روسیه در فوریه گذشته به آن حمله کرد، بلکه همه جمهوری‌های شوروی سابق را که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به عنوان کشورهای مستقل ظهور کردند، از جمله اعضای اتحادیه اروپا، مورد تردید قرار داد.
میخایلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که وضعیت کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در حقوق بین الملل ذکر شده است، در حالی که او همچنین با اظهارات لو درباره کریمه که در سال 2014 توسط روسیه اشغال شده بود، مخالفت کرد.
لو در پاسخ به این سوال که آیا کریمه در مصاحبه خود با LCI اوکراینی است یا خیر، پاسخ داد: “این بستگی به این دارد که شما چگونه به مشکل نگاه کنید. تاریخ وجود دارد. کریمه در ابتدا روسی بود.”
پودولیاک با اشاره به چین گفت: «شنیدن روایتی پوچ از «تاریخ کریمه» از سوی نماینده کشوری که تاریخ هزار ساله خود را دقیق می داند، عجیب است.
وزرای خارجه کشورهای بالتیک، استونی، لیتوانی و لتونی، همه جمهوری‌های شوروی سابق که پس از استقلال به اتحادیه اروپا پیوستند، اظهارات لو را محکوم کردند که بخشی از طبقه جدیدی از دیپلمات‌های چینی است.
ادگارس رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی در توییتر نوشت که نظرات وی “کاملاً غیرقابل قبول” است، در حالی که مارگوس تساهکنا از استونی آنها را “نادرست و تفسیر نادرست از تاریخ” خواند.
به چین اعتماد نکن
زمان این جنجال برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، شرم آور است که این ماه به پکن سفر کرد تا شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را تشویق کند تا بر ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه برای پایان دادن به تهاجم خود به اوکراین، فشار بیاورد.
با توجه به اتحاد رسمی شی با روسیه، سفر ماکرون باعث ناراحتی برخی از متحدان غربی شد که نسبت به نیات چین بدبین هستند.
در بیانیه‌ای که روز شنبه توسط وزارت خارجه فرانسه منتشر شد، آمده است: «با تعجب از اظهارات سفیر چین در فرانسه درباره مرزهای کشورهایی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مستقل شده‌اند مطلع شده‌اند».
در ادامه این بیانیه آمده است: «این بر عهده چین است که بگوید آیا این اظهارات منعکس کننده موضع این کشور است یا خیر که امیدواریم چنین نباشد.
وزیر خارجه لیتوانی گابریلیوس لندسبرگیس در توییتر نوشت: «اگر کسی هنوز متعجب است که چرا کشورهای بالتیک به چین برای «میانجی صلح در اوکراین» اعتماد ندارند، اینجا یک سفیر چین است که استدلال می‌کند کریمه روسیه است و مرزهای کشورهای ما مبنای قانونی ندارد.
چین به دنبال این است که خود را به عنوان یک طرف بی طرف در مناقشه اوکراین نشان دهد و راه حلی سیاسی برای درگیری پیشنهاد کرده است که توسط کیف و حامیان غربی آن رد شد.
میخایلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین افزود: «اگر می‌خواهید بازیگر اصلی سیاسی باشید، تبلیغات خارجی‌های روسیه را طوطی وار نکنید.»
کشورهایی که از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیرون آمدند به عنوان اعضای مستقل سازمان ملل پذیرفته شدند و چین در آن زمان آنها را به رسمیت شناخت.
گرگ جنگجو
لو قبلاً اذعان کرده بود که بخشی از طبقه دیپلمات‌های چینی به اصطلاح “گرگ جنگجو” است، لقبی که به کسانی داده می‌شود که به شدت به منتقدانی که آنها را دشمن چین می‌دانند پاسخ می‌دهند.
در ژانویه 2019، او کانادا را به دلیل درخواست برای آزادی دو کانادایی بازداشت شده در چین، چند روز پس از مدیر اجرایی هواوی، متهم به «برتری سفیدپوستان» کرد. منگ وانژو به درخواست آمریکا در کانادا دستگیر شد.
او پس از ایفای نقش جدید در پاریس، در سال 2021 زمانی که یک محقق منتقد فرانسوی را “اراذل کوچک” و “ترول” در توییتر خطاب کرد، اختلافات دیپلماتیک جدیدی ایجاد کرد.
او همچنین قانونگذاران فرانسوی را هدف قرار داد که در حال بررسی سفر به تایوان بودند که چین تهدید به تصرف آن به زور کرده است.
وی که از سوی وزارت خارجه فرانسه به دلیل “توهین و تهدید” احضار شده بود، اقدام بسیار غیرعادی را انجام داد و به دلیل “مشکلات زمان بندی” به تاخیر انداختن حضور خود.
این باعث تحریک بیشتر در پاریس شد.
کلمنت بوون، وزیر اروپا هشدار داد: «نه فرانسه و نه اروپا در خانه نیستند. زمانی که شما را به عنوان سفیر احضار می کنند، به وزارت خارجه سفر می کنید.