در حالی که کیف برای سومین روز حمله کرد، پهپادهای تهاجمی به مسکو حمله کردند

مسکو: گروهی از پهپادها روز سه‌شنبه در یک حمله بی‌سابقه به مسکو حمله کردند و پهپادهای روسی به آن حمله کردند. کیف برای سومین روز متوالی در حالی که اوکراین برای یک حمله بزرگ علیه نیروهای روسیه آماده می شود.
وزارت دفاع روسیه، کیف را مسئول حملات به مسکو و مناطق اطراف آن دانست که دو نفر را به طور خفیف مجروح کردند و به گفته آن خسارت‌های جزئی به ساختمان‌ها وارد شد.
دو ساختمان مسکونی که مورد اصابت قرار گرفتند در بخش مرفه جنوب غربی پایتخت روسیه و در نزدیکی مرکز شهر قرار دارند. یکی از آنها نزدیک به یک پارک محبوب است.
دو پهپاد در اوایل ماه جاری بر فراز کرملین رهگیری شدند، اما این اولین باری بود که هواپیماهای بدون سرنشین مناطق مسکونی مسکو را که صدها کیلومتر از خط مقدم در اوکراین فاصله دارد، هدف قرار دادند.
این حملات به عنوان یک ضربه روانی و شرمساری بزرگ برای کرملین تلقی خواهد شد که تمام تلاش خود را کرده است تا بگوید درگیری طولانی مدت تهدیدی برای روس ها نیست.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در این حمله از هشت پهپاد استفاده شده است.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفت که «همه پهپادهای دشمن» یا سرنگون شده یا از کار افتاده‌اند.
مسکو و مقامات منطقه ای این حمله را تایید کردند.
سوبیانین گفت که دو نفر پس از حمله به دنبال کمک پزشکی بودند اما “هیچ آسیب جدی ندیده است.”
آندری وروبیوف، فرماندار منطقه مسکو گفت که چندین پهپاد نیز در نزدیکی پایتخت سرنگون شده است.
او نوشت: «امروز صبح، ساکنان مناطق خاصی در منطقه مسکو صدای انفجار را می شنیدند، این سیستم دفاع موشکی ضد هوایی ما بود.
وی افزود: «چند هواپیمای بدون سرنشین در حین نزدیک شدن به مسکو سرنگون شدند» و از ساکنان خواست آرامش خود را حفظ کنند و افزود که «تمام خدمات امداد و نجات در حال انجام کار خود هستند».
از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین، حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اهدافی در خارج از مسکو، از جمله تأسیسات نظامی در دورتر از جبهه، حمله کرده است.
سوبیانین گفت که ساکنان دو ساختمان آسیب دیده در اعتصابات روز سه شنبه تخلیه شده اند و افزود که “پس از پایان کار سرویس های ویژه می توانند به آپارتمان های خود بازگردند”.
ساکنان به خبرنگاران روسی گفتند که یک پهپاد وارد آپارتمانی در طبقه چهاردهم شد اما منفجر نشد.
یکی از ساکنان به خبرگزاری دولتی ریانووستی گفت: “هیچ انفجاری وجود نداشت. پلیس آمد و در را زد و از همه مردم خواست که آنجا را ترک کنند.”
همچنین روز سه‌شنبه، اوکراین اعلام کرد که 29 پهپاد از 31 هواپیمای بدون سرنشین را که عمدتاً بر فراز کیف و منطقه کیف در آخرین رگبار روسیه سرنگون کرده است – سومین مورد در پایتخت در 24 ساعت گذشته.
روز دوشنبه، روسیه رگبار موشکی را به سمت کیف شلیک کرد و ساکنان وحشت زده را در یک حمله غیرعادی در روز به پایتخت اوکراین پس از حملات شبانه به دنبال سرپناهی فراری داد.
آخرین رگبارها در حالی فرود آمد که پایتخت اوکراین همچنان در حال بهبودی پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین شبانه روز شنبه بود که بزرگترین حمله از زمان آغاز عملیات روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته بود.
کیف اولین محموله‌های سامانه موشکی پاتریوت را در ماه آوریل دریافت کرد و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده روز دوشنبه پیشنهاد کرد که کمک‌های بیشتری در راه است.
بایدن در پاسخ به سوالی درباره حملات شدید روسیه به کیف، به خبرنگاران گفت: “غیرمنتظره نیست” و افزود: “به همین دلیل است که ما باید به ارائه تمام آنچه اوکراین نیاز دارد ادامه دهیم.”
کیف در حال تدارک یک حمله است، اگرچه زمان بندی و تمرکز آن موضوع ماه ها گمانه زنی بوده است.