دیدار پاپ از پناهجویان: پاپ از پناهجویان دیدن کرد و از مجارستان خواست که به همه خیریه کند

بوداپست: پاپ فرانسیس روز شنبه از مجارها برای استقبال از پناهندگان اوکراینی تشکر کرد و از آنها خواست تا به هر کسی که نیاز دارد کمک کنند، زیرا او برای فرهنگ خیریه در کشوری که نخست وزیر آن سیاست های قاطع ضد مهاجرتی را با ترس از اینکه مهاجرت فرهنگ مسیحی اروپا را تهدید می کند، التماس می کند.
فرانسیس در دومین روز از سفر به مجارستان با پناهندگان و مردم فقیر در کلیسای سنت الیزابت ملاقات کرد، کلیسایی که به نام یک شاهزاده خانم مجارستانی نامگذاری شده بود که از ثروت خود صرف نظر کرد تا خود را به عنوان پیرو همنام پاپ، سنت سنت، وقف فقرا کند. فرانسیس آسیزی
فرانسیس در سخنرانی در کلیسای آجر سفید در بوداپست یادآور شد که انجیل به مسیحیان دستور می دهد که به همه، به ویژه کسانی که فقر و درد را تجربه می کنند و “حتی کسانی که ایمان ندارند” محبت و شفقت نشان دهند.
عشقی که عیسی به ما می‌دهد و به ما دستور می‌دهد که به آن عمل کنیم، می‌تواند به ریشه‌کن کردن شرارت‌های بی‌تفاوتی و خودخواهی از جامعه، از شهرها و مکان‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم کمک کند – بی‌تفاوتی یک طاعون است – و دوباره امید به یک چیز جدید و بیشتر را زنده کند. دنیای عادلانه و برادرانه، جایی که همه می توانند احساس کنند که در خانه هستند.”
دولت ملی گرای مجارستان سیاست های محکم ضد مهاجرتی را اجرا کرده و از پذیرش بسیاری از پناهجویانی که سعی در ورود به کشور از طریق مرز جنوبی آن دارند خودداری کرده است که منجر به اختلافات حقوقی طولانی مدت با اتحادیه اروپا شده است.
ویکتور اوربان، نخست وزیر محافظه کار پوپولیست، گفته است که مهاجرت تهدیدی برای جایگزینی فرهنگ مسیحی اروپا است. اوربان که از سال 2010 این سمت را برعهده داشت، کمپین‌های انتخاباتی متعددی را به تهدیداتی که مهاجران و پناهندگان برای مجارستان‌ها می‌گویند وابسته کرده است.
در حالی که دولت اوربان به طور مداوم پناهجویان از خاورمیانه و آفریقا را رد کرده است، حدود 2.5 میلیون اوکراینی که از جنگ در کشورشان فرار کرده بودند، درهای باز را یافتند. به گفته سازمان ملل، حدود 35000 نفر از پناهجویان در مجارستان باقی مانده اند و برای حفاظت موقت در آنجا ثبت نام کرده اند.
با این حال کمک های پولی برای پناهندگان اوکراینی ناچیز بوده است. کمتر اوکراینی نسبت به سایر کشورهای اروپای شرقی به جز بلاروس، اقامت در مجارستان را انتخاب کرده است.
یکی از افرادی که ماندن را انتخاب کرده بود، اولسیا میسیاتس، پرستاری بود که در یک بیمارستان کووید-19 کیف وقتی با مادر و دو دخترش در 24 فوریه سال گذشته فرار کرد، کار می کرد. ابتدا او به هلند رفت، اما هزینه های زیاد او را مجبور کرد به مجارستان نقل مکان کند، جایی که او گفت که یک آپارتمان پیدا کرده و سومین دخترش، میلا را به دنیا آورده است، که شنبه با مادر و خواهرش در سکو بود.
میسیات درباره زندگی جدیدش گفت: اینجا امن است. او گفت که امیدوار است روزی به کیف بازگردد، اما در حال حاضر او و فرزندانش در حال سازگاری هستند. او گفت: “من می خواهم به خانه برگردم. اینجا زندگی من است، زندگی من بود.” اما جنگ زندگی من را تغییر داد.»
افراد رنگین پوست به وضوح در نیمکت ها حضور داشتند. در میان آنها ابوذر سلطانی هنرمند و فیلمساز، پناهنده ای از ایران بود که پس از رد درخواست پناهندگی توسط مقامات مجارستانی در سال 2018، 553 روز را به همراه پسر 10 ساله خود، آرمین، در یکی از مناطق ترانزیتی مجارستان گذراند.
سلطانی بعداً از اقامت 18 ماهه خود در پناهگاه های کانتینری گفت که احساس می کردند “ماهی در آکواریوم” هستند. زمانی که تصمیم دادگاه اروپایی مناطق ترانزیتی را بست، سلطانی ترجیح داد در مجارستان بماند، جایی که هنوز هم زندگی می کند.
فرانسیس کلیسای کاتولیک مجارستان را به دلیل ارائه کمک به مردمی که از جنگ فرار می کنند ستایش کرد و خواستار ادامه کمک های خیریه به کسانی شد که به کمک نیاز دارند. او از اعضای یک خانواده اوکراینی شنید که از حمله روسیه گریختند و روزها برای رسیدن به مجارستان پس از اصابت موشک به زادگاهشان دنیپرو در ماه می سال گذشته سفر کردند.
اولگ یاکولف گفت که تصمیم گرفت همسر و پنج فرزندش را به مجارستان بیاورد زیرا سال ها پیش به عنوان آشپز در اینجا کار می کرد و به یاد داشت که از او استقبال کردند.
یاکولف در حالی که دو فرزند بزرگش یک تانگو آرژانتینی را با آکاردئون و ساکسیفون برای پاپ آرژانتینی می نواختند، به فرانسیس گفت: “مجارستان برای ما و فرزندانمان آغاز یک زندگی جدید، یک امکان جدید بود.” اینجا از ما استقبال شد و خانه جدیدی پیدا کردیم.
در پایان این مراسم، گروهی از نوازندگان رم مجارستانی به سرناد کردن پاپ پرداختند و تشویق ایستاده و تشویق جمعیت و تشویق فرانسیس را برانگیخت.
فرانسیس روز شنبه خود را با کودکانی که دارای معلولیت بینایی و جسمی هستند شروع کرد. بعد از ظهر، او اولین رویداد عمومی بزرگ خود را در مجارستان برگزار می کند، یک تجمع جوانان در استادیوم ورزشی شهر.
او قصد دارد دیدار خود را با یک مراسم توده ای در هوای آزاد در روز یکشنبه و سخنرانی در دانشگاه کاتولیک Pazmany Peter در بوداپست به پایان برساند.
فرانسیس روز جمعه پس از ورود به مجارستان، از اروپا خواست تا ارزش‌های بنیادین وحدت مسالمت‌آمیز خود را دوباره بیابد، زیرا او «جنگ‌جویانه نوجوانان» جنگ روسیه در همسایه اوکراین را محکوم کرد.