رئیس جمهور سابق کوزوو ، تقصیر را در اتهامات جنایات جنگی اعلام نکرد

هاگو: رئیس جمهور سابق کوزوو هاشم تاچی روز دوشنبه در تمامي اتهامات جنايات جنگي كه عليه وي در اولين حضور در برابر قاضي پس از بازداشت در لاهه تشكيل شد ، بي گناه بود.
تاچی ، که رهبری شورش چریکی علیه نیروهای صرب را در سال 1998-99 به عنوان فرمانده این گروه بر عهده داشت ارتش آزادیبخش کوزوو، با 10 فقره جرم جنگی و جنایت علیه بشریت روبرو است.
وی با پوشیدن کت و شلوار خاکستری آبی و کراوات صورتی هنگام نشستن و شنیدن اتهامات ، گفت: “افتخار شما ، کیفرخواست کاملاً بی اساس است و من خود را بی گناه می دانم.”
وکیل مدافع دیوید هوپر گفت که او تقاضا خواهد کرد تاچی – که پس از استعفا از سمت ریاست جمهوری قبل از انتقال به لاهه ، خود را به پلیس اتحادیه اروپا تسلیم کرد – تا زمان رسیدگی آزاد شود.
تاچی ، یک قهرمان زمان جنگ که سیاستمدار شد ، پنجشنبه شب پس از تأیید کیفرخواست جنایات جنگی علیه وی ، به بازداشتگاه اتاق های تخصصی کوزوو منتقل شد.
عزیمت ناگهانی وی می تواند بی ثباتی سیاسی را در کوزوو به وجود آورد ، یک دموکراسی نوپا که در آن چریک 52 ساله سابق اولین نخست وزیر خود را پس از استقلال در سال 2008 بدست آورد و در سال 2016 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.
دادستان ها تاچی را به مسئولیت نزدیک به 100 قتل غیرنظامیان در درگیری های اواخر دهه 1990 متهم می کنند ، زمانی که وی نیروهای شورشی را علیه نیروهای امنیتی اسلوبودان میلوسویچ رئیس جمهور وقت صربستان رهبری کرد.
کیفرخواست وی که روز پنجشنبه علنی شد ، وی را به ریاست یک شرکت جنایی متهم کرد که مخالفانی را که ربوده شده بودند ، مورد بازجویی و بدرفتاری قرار می گرفتند.
در کوزوو ، یک استان صربستان سابق که جمعیت آن اکثراً قومیت آلبانیایی دارند ، بسیاری از فرماندهان شیرخوار KLA که کشور را از سرکوب صربستان آزاد کردند.
دادگاه کوزوو در سال 2015 برای رسیدگی به پرونده های مربوط به ادعای جنایات توسط جنگجویان KLA در طی شورش و پس از آن تشکیل شد و در خارج از کشور مستقر شد تا خطر ارعاب شاهد را در یک کشور کوچک که وفاداری های قبیله ها عمیق است ، به حداقل برساند.