رهبران صربستان و کوزوو در مذاکرات مورد حمایت اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط

پریشتینا: رهبران صربستان و کوزوو روز سه‌شنبه در بروکسل برای ادامه گفت‌وگوها درباره اجرای طرح 11 ماده‌ای مورد حمایت اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی روابط بین این دو دیدار کردند، اما تنش‌ها همچنان ادامه دارد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست عالی رتبه الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و نخست وزیر کوزوو را تشکیل خواهد داد. آلبین کورتی. انتظار می رود که آنها اعلامیه ای در مورد افراد ناپدید شده را تایید کنند و همچنین در مورد اولین پیش نویس اساسنامه در مورد ایجاد انجمن شهرداری های اکثریت صرب در کوزوو – دو موضوع حساس برای دشمنان جنگی سابق – بحث کنند.
این نشست به دنبال یکی از فوریه‌ها برگزار می‌شود که هر دو رهبر طرح مورد حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به ماه‌ها بحران سیاسی و نشست ماه مارس در مقدونیه شمالی را تأیید کردند که در آن بلگراد و پریشتینا به طور آزمایشی درباره نحوه اجرای این طرح به توافق رسیدند.
میروسلاو لایکچاک، فرستاده بورل در مذاکرات بلگراد و پریستینا، گفت که نشست روز سه‌شنبه یک گام مهم رو به جلو است و مهم است که از هرگونه اقدامی که می‌تواند جو را بدتر کند اجتناب شود.
تعداد کمی از توافقات حاصل شده بین دو کشور در مذاکرات 12 ساله با تسهیل اتحادیه اروپا اعمال شده است. بروکسل و ایالات متحده اغلب برای آرام کردن اوضاع پرتنش بین بلگراد و پریشتینا مداخله می کنند، بیشتر در سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین.
بلگراد اصرار دارد که پریشتینا باید توافقنامه سال 2013 را برای ایجاد انجمنی از شهرداری‌های شمال کوزوو که اکثریت صرب دارند، اجرا کند. این کار در زمینه آموزش، مراقبت های بهداشتی، برنامه ریزی زمین و توسعه اقتصادی در سطح محلی را هماهنگ می کند. دادگاه قانون اساسی کوزوو بعداً این طرح را غیرقانونی اعلام کرد و حکم داد که این طرح شامل سایر قومیت ها نمی شود و می تواند مستلزم استفاده از قدرت های اجرایی باشد.
صربستان می‌گوید که هیچ پیشرفتی در مذاکرات قبل از شروع این اتحادیه امکان‌پذیر نیست. ایویکا داچیچ، وزیر امور خارجه، گفت که کوزوو تلاش خواهد کرد از هرگونه تحرک در این موضوع اجتناب کند.
داچیچ گفت: “ما 10 سال پیش همین را شنیدیم. همه از این که این یک اقدام تاریخی بود هیجان زده بودند. ده سال گذشت و اتحاد شهرداری های صرب اتفاق نیفتاد.”
انتخابات محلی ماه گذشته در کمون‌های صرب‌نشین در شمال کوزوو پس از ترک پست‌های نمایندگان صرب در سال گذشته برگزار شد. این رای گیری توسط صرب های قومی بایکوت شد.
ووچیچ تحریم رای را ستود و از مقامات غربی به شدت انتقاد کرد و آنها را دروغگو و متقلب خواند. او گفت که اقلیت صرب در استان سابق صربستان دیگر “اشغال” خارجی را تحمل نخواهند کرد.
این گفتگوها همچنین به موضوع بیش از 1600 نفری که از زمان جنگ 1998-1999 هنوز به طور رسمی مفقود شده اند، می پردازد. کوزوو صربستان را به مخفی کردن مکان های خود متهم می کند.
ماموریت حاکمیت قانون اتحادیه اروپا در کوزوو، یا EULEX، می‌گوید یافتن اجساد دشوار است، زیرا بسیاری از آنها در گورهای کوچک و بدون علامت یا حتی در گورستان‌ها دفن شده‌اند، در تلاشی که عاملان آن تلاش می‌کنند تا جستجوی مفقودان را دشوارتر کنند. برای پنهان کردن شواهد بیشتر ناپدید شدگان آلبانیایی نژاد هستند، در حالی که تعداد کمی صرب هستند.
آرتان موهاجری، تحلیلگر کوزووئی، گفت: «جامعه بین‌المللی هم نخست‌وزیر کورتی و هم رئیس‌جمهور ووچیچ را تحت فشار قرار خواهد داد تا به رویکرد سازنده خود ادامه دهند، زیرا این تنها راه رو به جلو است».
کوزوو یک استان سابق صربستان است. جنگ 1998-1999 در کوزوو با اکثریت آلبانیایی قومی زمانی آغاز شد که آلبانیایی های قومی جدایی طلب علیه حاکمیت صربستان شورش کردند و بلگراد با سرکوب وحشیانه پاسخ داد. حدود 13000 نفر که اکثراً آلبانیایی نژاد بودند جان باختند. در سال 1999، مداخله نظامی ناتو، صربستان را مجبور به خروج از قلمرو کرد. کوزوو در سال 2008 استقلال خود را اعلام کرد که توسط صربستان به رسمیت شناخته نشد.