روسیه در اقدامی تلافی جویانه ملاقات با خبرنگار آمریکایی را تکذیب کرد

مسکو: روسیه وزارت امور خارجه روز پنجشنبه درخواست ایالات متحده برای کنسولگری را رد کرد بازدید کنید خطاب به ایوان گرشکویچ، خبرنگار آمریکایی وال استریت ژورنال که در آن زندانی است جاسوسی اتهامات.
این وزارتخانه اعلام کرد که درخواست سفر 11 مه را به تلافی رد ویزا از سوی آمریکا به خبرنگاران روسی که قصد همراهی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به سازمان ملل را داشتند، رد کرده است.
گرشکویچ از زمان بازداشتش در 29 مارس توسط سرویس امنیتی روسیه به اتهام جاسوسی که او، کارفرمایش و دولت ایالات متحده آن را رد کرده اند، در بازداشت به سر می برد.
گرشکویچ اولین خبرنگار آمریکایی از زمان جنگ سرد است که در روسیه به اتهام جاسوسی بازداشت می شود و دستگیری او خبرنگاران در این کشور را به لرزه درآورد و خشم غرب را برانگیخت.
ایالات متحده گرشکویچ را “به اشتباه بازداشت” اعلام کرده و خواستار آزادی فوری او شده است.
رد درخواست آمریکا برای بازدید کنسولی از گرشکویچ توسط روسیه به دنبال این بود که لاوروف هشدار داد مسکو رد روادید به خبرنگاران روسی را “فراموش نخواهد کرد و نخواهد بخشید”.
وزارت امور خارجه روز جمعه گفت که در حال بررسی سایر اقدامات تلافی جویانه است.
یک یادداشت اعتراضی در رابطه با رفتار تحریک آمیز هیئت دیپلماتیک آمریکا ارائه شد که مانع از صدور روادید برای نمایندگان رسانه های گروهی از استخر مطبوعاتی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شد که قرار بود وی را در سفر به نیو همراهی کنند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که یورک به عنوان بخشی از ریاست روسیه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «سفارت ایالات متحده در این رابطه مطلع شد که درخواست آن برای دسترسی کنسولی به شهروند آمریکایی گرشکویچ، که به ظن جاسوسی بازداشت شده بود، در 11 مه رد شد. سایر اقدامات تلافی جویانه احتمالی، که به طور مقتضی به طرف آمریکایی اطلاع داده خواهد شد، در حال بررسی است.