روسیه مظنون اوکراینی را شناسایی کرد: روسیه مظنون اوکراینی در قتل وبلاگ نویس جنگی را شناسایی کرد

بالاترین آژانس امنیتی روسیه روز پنجشنبه یک مرد اوکراینی را به دست داشتن در بمب گذاری که منجر به کشته شدن یک وبلاگ نویس نظامی مشهور روسی در کافه ای در سن پترزبورگ شد، متهم کرد.
ولادلن تاتارسکی40 ساله، یکی از حامیان سرسخت جنگ در اوکراین که گزارش های منظمی در مورد جنگ از خطوط مقدم ارسال می کرد، در 2 آوریل در حالی کشته شد که در یک کافه کنار رودخانه در قلب تاریخی سنت پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، بحث می کرد. شهر بیش از 50 نفر مجروح شدند.
دریا ترپووا، ساکن سن پترزبورگ 26 ساله، که لحظاتی قبل از انفجار در ویدئویی دیده می شد که مجسمه ای حاوی مواد منفجره را به تاتارسکی هدیه می داد، به سرعت دستگیر شد. طبق گزارش رسانه های روسی، ترپووا به بازرسان گفت که از او خواسته شده بود مجسمه را تحویل دهد اما نمی دانست داخل آن چیست.
مقامات روسیه این بمب گذاری را یک اقدام تروریستی توصیف کردند و سازمان های اطلاعاتی اوکراین را مسئول سازماندهی آن دانستند. مقامات اوکراین مستقیماً به این اتهام پاسخ نداده اند، اما مشاور رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی این بمب گذاری را بخشی از آشفتگی داخلی روسیه توصیف کرده است.
روز پنجشنبه، سرویس امنیت فدرال، که با نام اختصاری روسی FSB شناخته می شود، اعلام کرد که یک شهروند اوکراینی که به عنوان یوری دنیسوف معرفی شده است، اطلاعاتی در مورد وبلاگ نویس جمع آوری کرده و مواد منفجره را از طریق سرویس پیک به ترپووا تحویل داده است. این آژانس ادعا کرد که دنیسوف به دستور سرویس های امنیتی اوکراین عمل می کرد و یک روز پس از بمب گذاری روسیه را ترک کرد.
FSB همچنین تأیید کرد که ترپووا از حامیان الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون زندانی روسیه است و متحدان اصلی ناوالنی را به درخواست های مکرر برای فعالیت های خرابکارانه در روسیه متهم کرد.
همکاران ناوالنی اتهامات مشابه قبلی را رد کرده و هشدار داده اند که مقامات می توانند از این انفجار برای تمدید مدت زندان ناوالنی استفاده کنند و حامیان او را به عنوان “دشمن داخلی” معرفی کنند.
این بمباران آخرین حمله در داخل روسیه به یک شخصیت برجسته طرفدار جنگ بود. سال گذشته، یک مفسر تلویزیونی ملی‌گرا با انفجار بمب در خودروی شاسی‌بلندش در خارج از مسکو ترور شد.
تاتارسکی نام مستعار ماکسیم فومین بود که بیش از 560000 دنبال کننده در کانال برنامه پیام رسان تلگرام خود جمع کرده بود. او پس از وقوع شورش تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین در سال 2014 به جدایی طلبان در شرق اوکراین پیوسته بود و سال ها قبل از اینکه به وبلاگ نویسی روی آورد، در خط مقدم جنگید.
وبلاگ نویسان نظامی در روسیه به طور فزاینده ای قابل مشاهده هستند و از جنگ حمایت می کنند، اما همچنین نقص های استراتژی نظامی را افشا می کنند، در حالی که کرملین رسانه های مستقل را تعطیل کرده و هرگونه انتقاد از جنگ را خفه کرده است.