سئول: سئول می گوید کمک نظامی به اوکراین به روسیه بستگی دارد

سئول: کره جنوبیدفتر ریاست جمهوری سئول روز پنجشنبه اعلام کرد که تصمیم وی در مورد ارسال کمک نظامی به کیف به اقدامات روسیه بستگی دارد و افزود که یک حمله غیرنظامی در مقیاس وسیع ممکن است تعادل را مختل کند.
سئول سیاست دیرینه ای در قبال ارائه تسلیحات به کشورهای درگیر در مناقشه فعال دارد که بارها گفته است که تامین مستقیم تسلیحات به اوکراین را دشوار می کند.
کره جنوبی از تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده علیه مسکو حمایت کرده و کمک‌های بشردوستانه را به کیف ارسال کرده است، در حالی که قراردادهای تسلیحاتی بزرگ – از جمله برای تانک و هویتزر – با لهستان امضا کرده است.
روز پنجشنبه رئیس جمهور یون سوک دفتر یول گفت: «کره جنوبی نمی‌تواند در صورت وقوع قتل‌هایی که جامعه بین‌المللی آن را جدی می‌گیرد، بیکار بماند و تماشا کند».
یک مقام ریاست جمهوری که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: «آنچه در آینده رخ می دهد به روسیه بستگی دارد.
این مقام گفت که سیاست کره جنوبی مبنی بر عدم ارائه تسلیحات به کشورهای در حال جنگ از نظر فنی یک قانون نیست بلکه یک تعهد “داوطلبانه” است.
این مقام افزود: «مگر مرگ غیرنظامیان در مقیاس گسترده، موضع فعلی ما پابرجاست.»
یون این هفته به رسانه ها گفت که “اگر وضعیتی وجود داشته باشد که جامعه بین المللی نتواند از آن حمایت کند، مانند هرگونه حمله در مقیاس بزرگ به غیرنظامیان… ممکن است برای ما سخت باشد که فقط بر حمایت های بشردوستانه یا مالی پافشاری کنیم.”
این امر مسکو را بر آن داشت تا چهارشنبه به سئول درباره “موضع غیردوستانه” خود هشدار دهد و گفت که آغاز ارسال تسلیحات به معنای “مرحله معینی از دخالت” در درگیری اوکراین است.
کره جنوبی متحد کلیدی ایالات متحده و تولید کننده عمده مهمات توپخانه است.
یکی از اسناد اطلاعاتی ایالات متحده که اخیراً فاش شده است، مقامات امنیتی سئول را به گونه‌ای نشان می‌دهد که بین سیاست‌های موجود این کشور در زمینه کمک‌های مرگبار به مناطق درگیری و افزایش تقاضا از سوی غرب برای تامین تسلیحات برای اوکراین دچار مشکل شده‌اند.
این سند نشان می دهد که یکی از مقامات کره جنوبی برای دور زدن این سیاست، صادرات مهمات به لهستان را پیشنهاد کرده است.
یون قرار است هفته آینده برای یک سفر دولتی به ایالات متحده سفر کند.