سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خواستار «باهمکاری» علیه تحریم‌ها شد.

کارکاس: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه از کشورهای همفکر خواست تا علیه «باج‌خواهی» تحریم‌های غرب، در حالی که این دیپلمات قدیمی به سفر خود به آمریکای لاتین ادامه می‌دهد، «به نیروها بپیوندند».
بحث در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین با همتای خود ایوان گیل لاوروف در کاراکاس از متحدان ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به عنوان کشورهایی یاد کرد که “مسیر خود را انتخاب می کنند”.
او گفت که همه آنها، مانند روسیه، موضوع تحریم های اقتصادی آسیب رسان هستند.
لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گیل گفت: برای مقابله با تلاش های باج خواهی و فشارهای یکجانبه غیرقانونی غرب، لازم است که نیروها را متحد کنیم.
دیپلمات ارشد روسیه در یک تور یک هفته ای آمریکای لاتین است که از برزیل آغاز شده و او را به نیکاراگوئه و کوبا نیز خواهد برد — جایی که دولت های چپ گرا روابط خصمانه ای با ایالات متحده دارند.
او در حالی صحبت کرد که رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، که مورد انتقاد ایالات متحده به دلیل “تبلیغات روسیه و چین طوطی وار” قرار گرفت، روز سه شنبه به وضوح تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرد.
کاخ سفید روز دوشنبه – همان روزی که لولا با لاوروف در برازیلیا دیدار کرد – از رهبر برزیل انتقاد کرده بود که اخیراً گفته بود واشنگتن “جنگ” در اوکراین را تشویق می کند و کیف هم در این درگیری مقصر است.
لولا روز سه شنبه تاکید کرد که در حالی که دولت او “نقض تمامیت ارضی اوکراین را محکوم می کند” اما از “راه حل سیاسی با مذاکره برای مناقشه” نیز دفاع می کند.
لاوروف درباره جنگ روسیه گفت: «ما با رعایت اصول منشور مؤسس سازمان ملل متحد درباره «برابری حاکمیتی کشورها، بر اساس اصل تقسیم ناپذیری امنیت» وضعیت را حل خواهیم کرد.
بر اساس ترجمه رسمی، وی گفت: «وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که منشور سازمان ملل به طور کامل اجرا می شود و حق تعیین سرنوشت زمانی که برای غرب مناسب است از بین نمی رود.
لاوروف همچنین با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا دیدار کرد که پس از آن در توییتی نوشت که این یک “دیدار خوشایند بود که روابط دوجانبه را تقویت کرد.”
ونزوئلا مدت‌هاست که یکی از متحدان کلیدی مسکو بوده است و مادورو بارها حمایت خود را از روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قبل و بعد از حمله به اوکراین ابراز کرده است.
روسیه نیز به نوبه خود از کاراکاس در مواجهه با تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده حمایت کرده است.
اپوزیسیون در ونزوئلا، با حمایت طیف وسیعی از جامعه بین‌المللی، انتخاب مجدد مادورو در سال 2018 را در رای‌گیری که به‌طور گسترده به عنوان تقلبی رد شد، به رسمیت نشناخت.
در سطح دوجانبه، روسیه و ونزوئلا اعلام کردند که قراردادهایی در زمینه نفت و معدن امضا کرده اند.
لاوروف بعداً به کوبا خواهد رفت که با بحران اقتصادی جدی مواجه است.
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در پایان ماه نوامبر از روسیه بازدید کرد و در آنجا اعلام کرد که چندین قرارداد در مورد عرضه نفت به جزیره امضا کرده است. با این حال، کمبود سوخت همچنان ادامه دارد.
انتظار می رود لاوروف آخرین توقف را در ماناگوا داشته باشد و در آنجا با دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه دیدار کند.