شورای فرانسه سن بالاتر بازنشستگی را تصویب کرد: شورای قانون اساسی فرانسه سن بالاتر بازنشستگی را تصویب کرد

پاریس: فرانسه شورای قانون اساسی روز جمعه یک طرح غیرمحبوب برای افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال تصویب شد تا رئیس جمهور امانوئل پیروز شود. مکرون پس از سه ماه تظاهرات گسترده بر سر قوانینی که به رهبری وی آسیب رسانده است.
این حرکت تهدید به خشم می کرد اتحادیه ها و دیگر منتقدان طرح بازنشستگی، از جمله معترضانی که عصر جمعه پس از خروج از این تصمیم در نقاطی در اطراف فرانسه تجمع کردند. مخالفان سیاسی ماکرون قول دادند که به فشار بر دولت برای پس گرفتن این لایحه ادامه دهند.
این شورا برخی اقدامات دیگر در لایحه بازنشستگی را رد کرد، اما سن بالاتر در طرح مکرون و هدف خشم معترضان بود.
مکرون می تواند این لایحه را ظرف 15 روز تصویب کند.
این شورا در یک تصمیم جداگانه اما مرتبط، درخواست قانونگذاران جناح چپ را برای اجازه دادن به همه پرسی احتمالی در مورد ثبت 62 سال به عنوان حداکثر سن رسمی بازنشستگی رد کرد. شورا در مورد درخواست مشابهی در ماه آینده تصمیم خواهد گرفت.
نیروهای امنیتی پشت یک حصار فلزی در مقابل شورای قانون اساسی که به شدت محافظت می شد، ایستادند.
دفتر مکرون اعلام کرد در حالی که تنش ها ساعاتی قبل از تصمیم افزایش یافته بود، ماکرون از اتحادیه های کارگری دعوت کرد تا روز سه شنبه «هر تصمیم شورای قانون اساسی» با او دیدار کنند. رئیس‌جمهور در ماه گذشته به درخواست اتحادیه‌ها برای برگزاری جلسه پاسخ نداد. اتحادیه ها سازمان دهندگان 12 تظاهرات سراسری از ژانویه بوده اند و نقش مهمی در تلاش برای مهار واکنش های بیش از حد معترضان دارند.
دفتر مکرون اعلام کرد: درهای الیزه (کاخ ریاست جمهوری) بدون قید و شرط برای این گفتگو باز خواهد ماند. هیچ واکنشی فوری از سوی اتحادیه ها به این دعوت صورت نگرفت.
طرح افزایش سن بازنشستگی قرار بود ویترین ماکرون در دوره دوم ریاست جمهوری خود باشد.
این تصمیم شورا ماه ها بحث پر فراز و نشیب در مجلس و شور و حرارت در خیابان ها را پوشش می دهد.
تظاهرات خودجوش در سراسر فرانسه پیش از صدور حکم شورای 9 نفره برگزار شد. مخالفان اصلاحات حقوق بازنشستگی، مبادی ورودی به برخی شهرها، از جمله روئن در غرب یا مارسی در جنوب را مسدود کردند، که باعث کاهش یا توقف ترافیک شد.
الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه هنگام بازدید از یک سوپرمارکت در خارج از پاریس توسط گروهی از مردم که شعار می دادند “ما آن را نمی خواهیم” با اشاره به روشی که او از رای قانونگذاران برای پیشبرد اصلاحات بازنشستگی دور زده بود، قطع شد.
تصمیم دولت برای دور زدن رأی پارلمان در ماه مارس با استفاده از اختیارات ویژه قانون اساسی، خشم مخالفان این اقدام و همچنین عزم آنها را تشدید کرد. گروه دیگری در پارکینگ منتظر بورن بودند.
نخست وزیر به ایستگاه خبری BFM TV گفت: «ما در یک دموکراسی هستیم، بنابراین همه می توانند خودشان را بیان کنند. او گفت: “اولویت من ایجاد آرامش” و رسیدگی به نگرانی های ملموس است. او برای بحث در مورد اقدامات ضد تورم وارد فروشگاه شد.
تلاش رئیس جمهور برای افزایش سن بازنشستگی ماه ها اعتصابات کارگری و اعتراضات را برانگیخته است. خشونت توسط رادیکال‌های افراطی چپ، ۱۲ راهپیمایی سراسری مسالمت‌آمیز را که اتحادیه‌ها از ژانویه سازماندهی کردند، مشخص کرد.
رهبران اتحادیه گفته اند که تصمیمات این نهاد مورد احترام قرار خواهد گرفت. با این حال، هشت اتحادیه یک “اعلامیه مشترک” به شورای قانون اساسی ارسال کردند که در آن موضع خود را مشخص کردند.
اتحادیه چپگرای CGT روز جمعه گفت که “مشاهدات دقیق تری” را به شورا ارسال کرده است. این اتحادیه گفت که “دولت رویه مجلس را ربوده است” با پیچیدن طرح اصلاح حقوق بازنشستگی در لایحه ای برای تامین مالی تامین اجتماعی، بنابراین به آن اجازه می دهد این مصوبه را بدون رای گیری اجرا کند.
این اتحادیه در بیانیه ای اعلام کرد: «شورای قانون اساسی تنها می تواند این اصلاحات وحشیانه و غیرموجه را محکوم کند.
اتحادیه‌ها قول داده‌اند که به اقدامات اعتراضی ادامه دهند تا مکرون را وادار کنند که به سادگی این اقدام را پس بگیرد.
سوفی بینه، رئیس CGT روز پنجشنبه گفت: «تا زمانی که این اصلاحات پس نگرفته، بسیج به این شکل یا آن شکل ادامه خواهد داشت».
رهبر CFDT میانه رو، لوران برگر، هشدار داد که اگر شورای قانون اساسی به دولت فرانسه چراغ سبز نشان دهد، “عواقبی خواهد داشت”.
نظرسنجی ها به طور مداوم نشان می دهد که اکثریت شهروندان فرانسوی مخالف دو سال دیگر کار کردن قبل از دریافت مزایای بازنشستگی هستند.
اتحادیه ها و برخی از معترضان، با امید به تغییر این تصمیم، تشابهاتی را با یک اقدام اعتراضی در سال 2006 در مورد قراردادهای کاری برای جوانان به یاد می آورند که دانشجویان را به همراه اتحادیه ها به خیابان ها فرستاد. این قانون بدون رای گیری از طریق پارلمان به تصویب رسیده بود و توسط شورای قانون اساسی چراغ سبز نشان داده شد – اما بعداً برای ایجاد آرامش در کشور لغو شد.