عشق، نفرت، قتل: چگونه از فرزند خود در برابر تبدیل شدن به یک عاشق وسواسی و خطرناک محافظت کنیم

رفتار وحشتناک و وحشتناکی که اخیراً یک دختر 16 ساله توسط دوست پسر 20 ساله اش با چاقو کشته شد، همه را در شوک فرو برد. با باز شدن داستان ها و توطئه ها، گزارش شده است که پسر احساس می کند از سوی دختر مورد توهین قرار گرفته و می خواهد او را مجازات کند. آمار آنلاین نشان می دهد که تقریباً 40 درصد از قربانیان قتل زن به دست معشوق سابق یا دوست پسر یا شوهر فعلی خود می میرند.
معمولاً فرض بر این است که مردان همسر یا معشوقه خود (عاشقان سابق) را به دلیل مالکیت مردانه می‌کشند که ناشی از حسادت و خشم جنسی است. با این حال، در کتاب “به نام عشق: ایدئولوژی رمانتیک و قربانیان آن” که توسط آکسفورد در سال 2008 منتشر شد، نویسندگان آرون بن زئیف و روهاما گوسینسکی سعی کرده اند واقعیت پشت این پدیده وحشتناک را درک کنند. آنها احساس می کنند که این است “به جای یک عمل عمدی که نتیجه یک پختگی عاطفی است که آمادگی ذهنی برای ارتکاب قتل را به عنوان یک عمل ناامیدی عمیق ایجاد می کند که آماده است تا دیگری را نابود کند حتی اگر به معنای نابود کردن خود باشد.”
دکتر سامیر مالهوترا، مدیر و رئیس بخش سلامت روان و علوم رفتاری، بیمارستان فوق تخصصی مکس، ساکت، در تلاش برای معرفی چنین مردانی به اشتراک می‌گذارد: «افراد با ویژگی‌های بی‌کنترلی تکانه و بی‌شکلی و بیش فعالی، سوء مصرف مواد، عزت نفس شکننده، یا در حالت شیدایی یا روان پریشی تمایل به خشونت و پرخاشگری دارند.”
این ما را به این سوال داغ می‌رساند: «آیا ما به‌عنوان والدین می‌توانیم پسران و دختران خود را به گونه‌ای متفاوت تربیت کنیم تا آن‌ها را به اندازه کافی سرسخت کنیم تا در برابر طرد، نفرت و همچنین شناسایی پرچم‌های قرمز در یک رابطه مقاومت کنند؟» دکتر سامیر می‌گوید که هم به پسران و هم به دختران باید مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌های ابراز وجود سالم و مهارت‌های مقابله، توانایی مقابله با فرآیندهای افکار منفی با نکات مثبت معنادار، شناسایی پرچم‌های قرمز و رسیدگی به موقع و کافی به آنها آموزش داده شود.
دکتر Rachna Khanna Singh، کارشناس سلامت روان، کارشناس روابط، سبک زندگی و مدیریت استرس می‌افزاید: «آشنایی، روابط، حسادت، عشق. در مقطعی از زندگی، همه ما با این موارد روبرو بوده ایم. تنها چیزی که مهم است این است که چگونه آن را پردازش کنیم و به جلو برویم. صحبت در مورد طرد شدن و احساسات مختلف عناصری هستند که به بسیاری از کودکان آموزش داده نمی شوند. آموزش طرد شدن به بچه ها به آنها این امکان را می دهد که از همه چیزهایی که در مسیرشان قرار دارد آگاه باشند.
داشتن والدینی که فرزندان بتوانند در مورد هر چیزی و همه چیز با آنها صحبت کنند، گوش دادن به دیدگاه آنها و داشتن مکانی امن برای اشتراک گذاری به آنها کمک می کند تا با تمام مشکلاتی که به من سر می زند کنار بیایند. هنگامی که کودک با طرد شدن مواجه می شود، برای والدین ضروری است که احساسات خود را تأیید کنند. به عنوان مثال. اگر احساس ناامیدی می کنند، بگویید: “من می فهمم که این برای شما چقدر سخت است”. در قالب حرکات کوچک و کلمات انگیزشی به آنها آرامش بدهید. به عنوان یک والدین، همیشه به آنها اجازه دهید به جای انتقاد از آنها، نقاط قوت خود را ببینند. گوش دادن بدون قضاوت و کوچک شمردن نگرانی های آنها مهم است.»
برای توانمندسازی کودکان با مهارت های مقابله ای، مهم است که آنها سرگرمی های سالم و سازنده را دنبال کنند، همدلی و احترام به دیگران داشته باشند، تمرکز بر خود بداهه گویی کمک می کند. انتقال سالم انرژی از طریق ورزش و تمرینات بدنی نیز کمک می کند. یوگا، تمرکز حواس و مدیتیشن می تواند مفید باشد.
دکتر راچنا در ادامه می‌افزاید: «عادی‌سازی طرد شدن به کودکان کمک می‌کند تا درک کنند که طرد شدن بخشی عادی از زندگی است و هرکسی آن را در مقطعی یا زمانی تجربه می‌کند. به آن‌ها کمک کنید که طرد شدن را به‌عنوان پله‌ای به سوی پیشرفت ببینند تا بازتابی از توانایی‌هایشان. به فرزندان خود بیاموزید که بیان صریح و صادقانه عواطف سالم است، به ویژه با ایجاد فضایی امن که در آن احساس راحتی کنند، بسیار مهم است.
برای کودکان مهم است که عشق را با عینیت و واقعیت ببینند. فیلم‌ها و OTT می‌توانند در نهایت جنبه‌ای از عشق را به نمایش بگذارند، که روی عاشقان وسواس دارد و در ازای طرد شدن به دنبال انتقام است. این می تواند عشق را به یک تفنگ پر تبدیل کند که در آن ممکن است تمامیت خود را با دریافت عشق از کسی مرتبط کنند. پس بیایید رفتار مثبت و انعطاف پذیری را تشویق کنیم. دلشکستگی ها را باید به عنوان دل شکستگی دید و نه بیشتر!