فرانسه: آتش نشانان با اولین آتش سوزی بزرگ جنگلی فرانسه در سال 2023 مبارزه می کنند

پاریس: دولت فرانسه روز دوشنبه زنگ خطر فزاینده آتش‌سوزی جنگل‌ها را به دلیل تغییرات اقلیمی به صدا درآورد، زیرا صدها آتش‌نشان در جنوب خشک شده این کشور با بزرگترین آتش سوزی ویرانگر جنگل‌ها تا کنون در سال جاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
آتش سوزی روز یکشنبه شعله ور شد و بیش از 1000 هکتار (2500 هکتار) از زمین در امتداد سواحل مدیترانه را سوزاند و از مرز به شمال شرقی اسپانیا سرایت کرد.
وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه در بازدید از این منطقه جرالد دارونین گفت: فصل آتش سوزی به دلیل گرم شدن آب و هوا زود شروع می شود.
آتش‌سوزی‌های جنگلی مدت‌هاست که به طور منظم فرانسه را درگیر می‌کند، اما معمولاً در اواخر سال شروع می‌شد. با این حال، آتش‌سوزی‌های بزرگ در اروپا اکنون در اوایل سال شروع می‌شوند، مکررتر می‌شوند و مهار آن سخت‌تر می‌شود و خسارات بیشتری را وارد می‌کند. دانشمندان می گویند که احتمالاً با تشدید تغییرات آب و هوایی بدتر می شوند. منطقه مدیترانه سریعتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است.
دارونین گفت: “ما در آوریل هستیم. ما قبلا شاهد شروع چندین آتش سوزی مهم به ویژه در جنوب فرانسه بوده ایم.”
خشکسالی هایی که سال گذشته در فرانسه رخ داد با کمبود باران در زمستان گذشته همراه شد و جنگل های خشک را در معرض خطر بیشتری قرار داد.
مقامات فرانسوی از صاحبان خانه‌ها می‌خواهند که درخت‌ها و بوته‌های اطراف املاک خود را جدا کرده و نازک کنند و از مردم می‌خواهند که مراقب دور انداختن سیگار یا آتش‌سوزی ناخواسته نباشند.
صدها آتش نشان با پشتیبانی هواپیماهای بمباران آب برای مقابله با حادثه روز یکشنبه مستقر شدند. آتش سوزی جنگل بین Banyuls-sur-Mer و Cerbere در جنوب فرانسه که به اسپانیا نیز سرایت کرد.
آرنو ویلم، سخنگوی خدمات امداد و نجات فرانسه صبح دوشنبه به شبکه فرانس اینفو گفت که آتش با موفقیت مهار شده و بزرگترین شعله های آتش خاموش شده است، اما تیم های آتش نشانی همچنان در تلاش هستند تا به طور کامل گسترش آن را متوقف کرده و آن را خاموش کنند.
در طرف اسپانیایی، آتش‌نشانان گفتند شعله‌های آتش که در نزدیکی شهر پورتبو گسترش یافته بود، همچنان فعال است، اما تثبیت شده بود و دیگر گسترش نمی‌یابد.
آنها گفتند که دو جاده مرزی به روی ترافیک بسته است و خدمات قطاری که پوربو را به سربره متصل می کند متوقف شده است.
تلویزیون ملی اسپانیا گفت که حدود 50 نفر به طور موقت از خانه های خود در نزدیکی شهر تخلیه شدند در حالی که حدود 20 فرانسوی که قادر به عبور از مرز نبودند یک شبه در شهر اسکان داده شدند.