فرانسه پس از حمله نیس ، شدت گرفت و اعتراضات در مناطقی از جهان اسلام شعله ور شد

پاریس / نیس: فرانسه روز جمعه در سراسر کشور امنیت را افزایش داد تا از حملات اسلامگرایان پس از ضربات چاقوی مرگبار در یک کلیسا در نیس محافظت کند ، در حالی که اعتراضات در مناطقی از خاورمیانه ، آسیا و آفریقا به دلیل کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) در فرانسه برگزار شد.
رئيس جمهور امانوئل مکرون هزاران سرباز را برای محافظت از اماکن عبادی و مدارس مستقر کرد و این کشور پس از حمله دوم مرگبار با چاقو در دو هفته در شهرهایش در بالاترین سطح هشدار امنیتی قرار داشت.
پلیس یک مهاجر 21 ساله تونسی را که توسط یک منبع پلیس فرانسه و مقامات تونسی به عنوان براهیم الائوسائی شناسایی شده بود ، به علت حمله ای که در آن مردی با فریاد “الله اکبر” (خدا بزرگترین است) یک زن را از بدن سر جدا کرد و دو نفر را کشت ، در دست داشت. سایر افراد در کلیسای نوتردام در نیس روز پنجشنبه.
این حمله در حالی صورت گرفت که خشم مسلمانان در بسیاری از کشورها از مسئله کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) که به نظر آنها توهین آمیز و کفرآمیز است ، در میان مسلمانان بود.
این اتفاق تقریباً دو هفته پس از سر بریده شدن ساموئل پاتی ، یک معلم مدرسه در حومه پاریس ، توسط یک چچن 18 ساله رخ داد. پتی در کلاس آزادی بیان به دانش آموزان خود چنین کارتون هایی را نشان داده بود.
فرانسه که بزرگترین جامعه مسلمان اروپا است و در سالهای اخیر مورد حملات ستیزه جویان قرار گرفته است ، از حق انتشار چنین کارتونهایی دفاع کرده است. ماکرون تأکید کرده است که فرانسه در آزادی های اساسی عقیده و بیان خود سازش نخواهد کرد.
در پاکستان ، بنگلادش و سرزمین های فلسطین ، ده ها هزار مسلمان پس از نماز جمعه تظاهرات ضد فرانسه برگزار کردند.
در اسلام آباد ، پلیس برای مدت کوتاهی با گاز اشک آور معترضانی را که در تلاش ناموفق برای تظاهرات در سفارت فرانسه از محاصره امنیتی عبور کردند ، شلیک کرد.
در بنگلادش ، راهپیمایان در داكای پایتخت شعارهای “تحریم محصولات فرانسوی” را سر دادند و بنرهایی را به نام “ماكرون” بزرگترین تروریست جهان “حمل كردند. برخی از چهره های سوخته رئیس جمهور فرانسه.
اکرام الحق ، معترض داکا گفت: “ماکرون اسلام هراسی را رهبری می کند.” “جهان اسلام این کار را بیهوده نمی گذارد. ما قیام خواهیم کرد و در برابر او همبستگی خواهیم داشت.”
در هند ، لبنان و سومالی نیز اعتراضات صورت گرفت.
رهبر جنبش حزب الله لبنان مورد حمایت ایران ، سید حسن نصرالله، گفت این کارتون ها یک تجاوز به حساب می آمد. وی چاقوکشی های نیس را محکوم کرد ، اما گفت که رهبران غربی نیز به دلیل نقش خود در درگیری های خاورمیانه مسئولیت چنین جنایاتی را بر عهده دارند.
سفارتخانه ها امنیت را افزایش می دهند
وزیر کشور جرالد دامارنین گفت فرانسه درگیر جنگ علیه ایدئولوژی اسلام گرایانه است و احتمال حمله بیشتر به خاک این کشور وجود دارد. وی به رادیو RTL گفت: “ما در جنگ با دشمنی هستیم که هم در داخل و هم در خارج است.”
ریچارد جیانوتی رئیس پلیس نیس گفت که هر نمادی از جمهوری یا مسیحیت یک هدف بالقوه است. وی به رویترز گفت: “ما باید هوشیار باشیم ، باید مراقب باشیم.”
به سفارتخانه های فرانسه نیز گفته شد که امنیت را افزایش دهند.
روز جمعه پلیس وقتی از مأموران تهدید کرد با دو چاقو پس از اینکه مأموران را به چالش کشید ، با استفاده از تیزر و گلوله های لاستیکی بر قدرت یک مرد در پاریس غلبه کرد. انگیزه بلافاصله مشخص نبود.
در نیس ، ساکنان در سوگ سوگ قربانیان حمله دوم در سالهای اخیر در شهر مدیترانه. در ژوئیه 2016 ، یک ستیزه جو با کامیون از بین جمعیت ساحلی که روز باستیل را جشن می گرفت ، رانده و 86 نفر را کشت.
مردم مقابل کلیسای نوتردام جمع شدند تا گل بگذارند و شمع روشن کنند.
فردریک لوفر 50 ساله که پیراهن ملی راگبی فرانسه را بر تن کرده گفت: “من از نیس هستم و این یک بار دیگر یک فاجعه است.”
وی گفت: “ما یک کشور آزاد هستیم. بیایید آزادی را دوست داشته باشیم – این یک پیام به جهان است. هیچ خدایی نباید بکشد”.
ژان فرانسوا ریكارد ، دادستان ارشد ضد تروریسم فرانسه ، اظهار داشت كه مظنون یك تونسی متولد سال 1999 است كه در 20 سپتامبر در لامپدوسا ، جزیره ایتالیا در كنار تونس به اروپا رسید كه محل اصلی مهاجران از آفریقا است.
او صبح روز پنجشنبه با قطار وارد نیس شد و خود را به کلیسا رساند و در آنجا سکسون 55 ساله را با چاقو کشت و یک زن 60 ساله را سر برید.
ریكارد گفت ، وی همچنین زن 44 ساله ای را با ضربات چاقو كاهش داد و او به كافه ای در نزدیكی كه قبل از مرگ زنگ هشدار را زد ، فرار كرد.
سپس پلیس رسید و وی را به ضرب گلوله مجروح کرد.
تماس با ویدئو
زنی که پس از بلند کردن زنگ خطر درگذشت ، به عنوان مادر سه فرزند سیمونه بارتو سیلوا شناخته شد که در نوجوانی از برزیل به فرانسه نقل مکان کرد.
گفت: “او از خون جاده عبور کرد.” براهیم جلول، مدیر کافه یونیک. جلول به تلویزیون فرانسه گفت: “او هنوز صحبت می كرد ، می گفت كه شخصی (كلیسا) وجود دارد.”
ژان فرانسوا گوردون ، خزانه دار کلیسای Notre Dame ، به رویترز گفت که او در کلیسا با سکستون ، وینسنت لوکز کار می کرد ، اما کمی قبل از ورود مهاجم آنجا را ترک کرد.
سكستون ، او گفت ، “بسیار صادق بود ، او در خدمت همه بود ، خوش ذوق بود ، دوست داشت شوخی كند.”
در شهر سفاکس تونس ، خانواده آئوسائی گفتند که او ساعاتی قبل از حمله در خارج از کلیسا در یک تماس ویدیویی با آنها صحبت کرده است. آنها گفتند كه هیچ نشانه ای از برنامه ریزی برای هرگونه خشونت نشان نداده است.
خواهرش عافف گفت: آئوسائی به آنجا رفته بود و به دنبال جایی برای خوابیدن می گشت.
اعضای خانواده به رویترز گفتند که از این ایده که او چنین جنایتی خشن مرتکب شده است ، شوکه شده اند.
یاسین برادر بزرگتر وی گفت: “برادرم فردی دوستانه است و هرگز افراط گرایی نشان نداد.” وی به همه افراد دیگر احترام می گذاشت و اختلافات آنها را حتی از كودكی می پذیرفت. ”