مانتوروف معاون نخست وزیر روسیه در مورد عدم تعادل تجاری گفت: «ما باید تجارت را از هند تقویت کنیم».

دهلی نو: معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت روسیه، دنیس والنتینوویچ مانتوروف روز دوشنبه تمایل خود را برای تقویت تجارت با هند به منظور متعادل کردن کسری تجاری تجاری روسیه با هند ابراز کرد.
“این یکی از موضوعاتی است که ما به تازگی با همکار شما صحبت کردیم، بنابراین به دلیل کمبود اطلاعات از سوی هند، استفاده از روپیه کافی نیست، بنابراین ما نیاز به تقویت تجارت از هند داریم و سپس در این مورد، ما به دنبال تعادل مانند هستیم. به عنوان مثال، ما با چین داریم. 200 میلیارد دلار تجارت با چین داریم و متعادل است.” تجارت هند و روسیه و مسئله پرداخت ها
هند و روسیه در حال گفتگو درباره توافقنامه تجارت آزاد هستند، اقدامی که روابط تجاری دوجانبه را که از زمان آغاز جنگ در اوکراین شکوفا شده است، بیشتر خواهد کرد.
قابل توجه، افزایش تجارت چین و روسیه استفاده از رنمینبی چینی را افزایش داده است. کل صادرات چین به روسیه در سال 2022 به 76.12 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش بیش از 12 درصدی نسبت به سال قبل است.
اقتصاد روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین از تحریم های غرب آسیب دیده است و در نتیجه استفاده از یوان افزایش یافته است.
این تغییر روسیه را به نمونه نادری تبدیل کرده است که کشوری از رنمینبی به جای دلار یا یورو به عنوان ارز ذخیره استفاده می کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس استفاده بین المللی گسترده تر از رنمینبی را تایید کرد. به گزارش تاس، وی هنگام دیدار با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، گفت که از “استفاده از یوان در پرداخت ها بین روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین” حمایت می کند.
مانتوروف برای ریاست مشترک کمیسیون بین دولتی روسیه و هند که با هدف تقویت روابط تجاری بین دو کشور برگزار می شود، در یک سفر دو روزه به هند است.
مانتوروف در اولین روز سفر خود ریاست بیست و چهارمین کمیسیون بین دولتی هند و روسیه در زمینه همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و فرهنگی (IRIGC-TEC) را بر عهده داشت.
IRIGC-TEC مکانیسم نهادی اولیه نظارت بر همکاری اقتصادی است. این شش کارگروه همکاری های اقتصادی و تجاری، نوسازی و همکاری های صنعتی، انرژی، گردشگری و فرهنگ، علم و فناوری و فناوری اطلاعات را ادغام می کند.
نشست عمومی کمیسیون بین دولتی (IGC) روز سه شنبه برگزار می شود و متعاقب آن روسای مشترک پروتکل نهایی بیست و چهارمین نشست IGC را امضا خواهند کرد.
هر دو طرف قصد دارند در مورد مسائل تجاری دوجانبه و همکاری های اقتصادی و بشردوستانه گفتگو کنند. سفارت روسیه در هند در توئیتی اعلام کرد که مانتوروف همچنین دیدارهای دوجانبه ای خواهد داشت.
تعدادی مکانیسم نهادینه شده برای توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور ایجاد شده است. نهاد اولیه در سطح دولت IRIGC-TEC است.
ماه گذشته، وزیر امور خارجه اس جایشانکار و مانتوروف در جلسه مجازی IRIGC-TEC ریاست مشترک داشتند.