مایا ساندو: رهبر مولداوی روسیه را به مداخله در آستانه انتخابات منطقه ای متهم کرد

کیسیناو: رئيس جمهور مایا ساندو روز پنجشنبه روسیه را به مداخله در امور داخلی مولداوی متهم کرد و به انتخابات آخر هفته در منطقه گاگاوزیا اشاره کرد که در آن او گفت بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت کردند، عوامل روسیه بودند.
مولداوی این هفته یک هیئت منطقه ای روسیه را از رفتن به منطقه نیمه خودمختار حامی روسیه گاگاوزیا که روز یکشنبه رئیس دولت آن را انتخاب می کند، منع کرد.
این هیئت را رهبری می کرد رستم مینیخانوف، فرماندار منطقه تاتارستان روسیه که گفت متأسفانه از ورود او به کیشینوف پایتخت مولداوی منع شده است.
ساندو در اظهارات تلویزیونی گفت: «ما شاهد مداخله آشکار هستیم، او برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخابات به گاگاوزیا رفت. متأسفانه بسیاری از کاندیداهای آنجا عوامل روسیه هستند و نه سیاستمدارانی که می خواهند به نفع مردم گاگاوز کار کنند.»
مسکو دخالت در امور مولداوی را رد می کند. این سازمان فورا به اتهام ساندو مبنی بر اینکه نامزدها مامور هستند پاسخی نداد.
روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که یک دیپلمات مولداوی را در اقدامی تلافی جویانه اخراج یک دیپلمات روسی در مولداوی در هفته گذشته اخراج می کند.
مولداوی، یک جمهوری کوچک شوروی سابق که سال گذشته در کنار همسایه خود اوکراین درخواست پیوستن به اتحادیه اروپا را داد، روسیه را به تلاش برای بی‌ثبات کردن آن متهم کرده است. مسکو این اتهام را رد می کند.
ساندو در تلویزیون ژورنال گفت: “روسیه به حاکمیت و استقلال ما احترام نمی گذارد و هرگز به آن احترام نمی گذارد. و اکنون مسکو در تلاش است تا وضعیت مولداوی را بی ثبات کند تا مسیر اروپایی ما را مختل کند و هرج و مرج ایجاد کند.”
مولداوی تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده است که اقتصاد مولداوی را که به شدت متکی به تامین گاز از روسیه بود، موجی از شوک وارد کرد. تظاهرات ضد دولتی به دنبال داشت.
سندو گفت که روسیه از اعتراضات و احزاب مختلف حمایت مالی می کند تا سیاستمدارانی را که تحت کنترل آنها هستند به قدرت بازگرداند و چینیسو با حمایت اتحادیه اروپا با این تلاش ها مخالفت می کند.