مجارستان: پاپ به دلیل اختلاف نظر در مورد جنگ و مهاجران به مجارستان سفر می کند

بوداپست: اولویت های معنوی پاپ فرانسیس این هفته در سفری به مجارستان به نمایش گذاشته خواهد شد، جایی که دولت پوپولیستی به دنبال کم اهمیت جلوه دادن دیدگاه های متفاوت خود در مورد مسائلی مانند مهاجرت و حقوق اقلیت ها است و در عوض بر نقاطی که با پاپ همسو می شود، تمرکز خواهد کرد.
فرانسیس در این سفر سه روزه که از جمعه آغاز می شود، با کودکان دارای معلولیت، پناهندگان و کسانی که در فقر زندگی می کنند ملاقات خواهد کرد. او همچنین با رئیس‌جمهور مجارستان و نخست‌وزیر ملی‌گرا، ویکتور اوربان، دیدار خواهد داشت.
این دیدار یک موهبت سیاسی برای اوربان خواهد بود، که مواضع جنجالی او در مورد مهاجرت، جنگ در اوکراین و حقوق LGBTQ+ در تضاد کامل با دیدگاه فرانسیس در مورد شمول و پذیرش حاشیه نشینان و حمایت از اوکراین در طول جنگ روسیه است.
با این حال، پیتر اردو، کاردینال کلیسای کاتولیک رومی مجارستان، و همچنین دیگر اعضای جامعه کاتولیک، انتظار دارند که دیدار پاپ جشنی برای وحدت مسیحیان باشد و اختلاف نظرها نقش اصلی را ایفا نخواهد کرد.
اردوغان در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت: «زمانی که مراسم عشای پاپی برگزار می شود که اسقف ها و کشیشان از کشورهای مختلف به تعداد زیادی به آن می آیند، این احساس وجود دارد که کل کلیسا در آنجا حضور دارند. او به طور خاص به خاطر عشق و توجه به جامعه کاتولیک مجارستان و مردم مجارستان از ما بازدید می کند… و من فکر می کنم این خوشحالی بزرگی است.”
ارزبت مارکوس، یکی از مؤمنان پایتخت، پس از مراسم عید پاک که توسط اردو در بوداپست برگزار شد، گفت که گذراندن سه روز کامل فرانسیس در این کشور برای مسیحیان مجارستان و مجارستان به طور کلی “بسیار مهم” بود.
او گفت: “من فکر می کنم که او زمان زیادی را در اینجا سپری می کند نشان دهنده قدردانی برای ما و کشور است.”
فرانسیس همچنین قرار است با اعضای بخش های علمی و فرهنگی مجارستان دیدار کند. او قصد دارد در آخرین روز زندگی خود، مراسم یکشنبه در میدانی در مرکز بوداپست را رهبری کند.
اما جنگ در اوکراین با دیدار او با برخی از 35000 پناهجوی اوکراینی که پس از فرار 2.5 میلیون نفر از مرزهای شرقی کشور در اوایل تهاجم روسیه در مجارستان باقی مانده اند، گسترده خواهد شد.
سفر او فرانسیس را به نزدیکترین سفری که او به درگیری در اوکراین داشته است نزدیک می کند، برنامه سفر او شامل توقف در کلیسای کاتولیک یونانی است که مراقبت از پناهندگان را فراهم کرده است. کلیسای کاتولیک یونانی یکی از کلیساهای کاتولیک آیین شرقی است که اقتدار پاپ را به رسمیت می شناسد.
این توقف، اشاره ای به کیف است، که از زمان حمله روسیه برای دیدار پاپ برای همبستگی التماس می کند و از کنار تماشا می کند که فرانسیس برای دومین بار در چند سال اخیر از مجارستان همسایه بازدید می کند.
ماتئو برونی، سخنگوی واتیکان به خبرنگاران گفت: ما فقط چند صد کیلومتر از مرز اوکراین فاصله خواهیم داشت. مطمئناً می‌توانیم منتظر سخنانی در مورد درد او در این درگیری و جستجوی صلح باشیم.»
فرانسیس از وضعیت اسفبار اوکراین پس از تهاجم روسیه حمایت کرده است – آن را به نسل کشی اوکراینی ها در دهه 1930 تشبیه کرده است که رهبر شوروی جوزف استالین را مقصر دانسته است. در همین حال، اوربان در حمایت از همسایه شرقی مجارستان، از ارائه سلاح به کیف امتناع ورزیده و تهدید به وتوی تحریم های اتحادیه اروپا علیه مسکو کرده است.
با این حال، اوربان دیدگاه خود را در مورد جنگ مطابق با واتیکان می داند و طی یک سخنرانی در ماه فوریه گفت که دولت او و پاپ تنها قدرت هایی در اروپا هستند که از صلح در اوکراین حمایت می کنند.
آندراس مات توث، متکلم و محقق ادیان در دانشگاه سگد در مجارستان، گفت که در حالی که به نظر می رسید دیدگاه های پاپ و دولت مجارستان در مورد پناهندگان در گذشته “مخالف” بود، اما فضای زیادی وجود نداشت. بین آنها در جنگ
مت توث گفت: «در مورد جنگ اشغالگرانه روسیه در اوکراین، به نظر می‌رسد که چنین تفاوت قطری وجود ندارد، زیرا پاپ خواستار صلح است و دولت مجارستان خواستار صلح است».
ادوارد هابسبورگ، سفیر مجارستان در مقر مقدس، اذعان کرد که این کشور 14 ماه پس از جنگ به شدت به انرژی روسیه وابسته است، اما گفت که او معتقد است که اوربان و فرانسیس در مورد مناقشه هم فکر هستند.
هابسبورگ گفت: «اوربان و پاپ، هر دو به وضوح در ماه گذشته، چندین بار، خواستار آتش‌بس فوری و مذاکرات صلح شده‌اند.
فرانسیس قبلاً از استقبال مجارستان از پناهندگان اوکراینی قدردانی کرده است. فرانسیس در جریان دیدار با اوربان در سال 2022 در واتیکان، مدالیون سنت مارتین را به نخست وزیر داد و گفت که آن را به طور خاص برای گرامیداشت استقبال مجارستان از مردم فراری از جنگ انتخاب کرده است.
وقتی فرانسیس در سال 2021 برای یک بازدید هفت ساعته از بوداپست بازدید کرد تا کنگره عشای ربانی را تعطیل کند، لزوماً چنین قدردانی نشان داده نشد. فرانسیس در سفر به مجارستان باقی نماند، که برخی ناظران آن را به‌عنوان بی‌اعتنایی تلقی کردند که مخالفت او با خط سخت اوربان در مورد مهاجرت را نشان می‌دهد.
فرانسیس در سخنانی که در برکت ظهر یکشنبه خود از استودیوی خود مشرف به میدان سنت پیتر در واتیکان ایراد کرد، به سفر آتی خود به مجارستان پرداخت و به جنگ و مهاجرت به عنوان موضوعاتی اشاره کرد که نقش برجسته‌ای را در طول بازدید او بازی می‌کنند.
“این فرصتی خواهد بود تا دوباره کلیسا و مردمی را که برای من عزیز هستند در آغوش بگیرم. همچنین سفری به مرکز اروپا خواهد بود که بادهای یخی جنگ بر فراز آن می وزد، در حالی که تحرکات بسیاری از مردم وجود دارد. فرانسیس گفت: مسائل فوری بشردوستانه در دستور کار است.
پاپ گفت: “اجازه دهید برادران و خواهران اوکراینی خود را که هنوز از این جنگ رنج می برند، فراموش نکنیم.”
با این حال، علی‌رغم پس‌زمینه‌ای پر از اصطکاک سیاسی و درگیری‌های مسلحانه، فرانسیس از سفر خود برای ملاقات با افراد تحت ستم استفاده می‌کند که به آنها شهرت دارد.
او روز شنبه با بیماران در خانه نابینایان Blessed Laszlo Batthyany-Strattmann که یک مرکز آموزشی و مراقبت جامع برای کودکان دارای ناتوانی های بینایی و حرکتی است، ملاقات خواهد کرد.
گیورگی اینوتای، مدیر این موسسه، گفت که سفر پاپ در مجارستان نشان دهنده تعهد او به آسیب پذیرترین قشر جامعه است.
اینوتای گفت: “او برنامه و مسیری را برای خود تعیین کرده است که با او صحبت می کند که با ناامیدترین، فقیرترین و کسانی که با نوعی بیماری و جراحت دست و پنجه نرم می کنند، ارتباط برقرار می کند، و این را در دهه گذشته بارها نشان داده است.” .