مری کوانت، انقلابی مد بریتانیایی در 93 سالگی درگذشت

مری کوانت، طراح مد، که اغلب به محبوبیت دامن کوتاهی که به تعریف دوران “Swinging Sixies” بریتانیا کمک کرد، نسبت داده می شود، در سن 93 سالگی درگذشت.
کوانت که در بلک‌هیت، جنوب شرقی لندن به دنیا آمد و بزرگ شد، در دهه 1960 به پیشگامی سبک‌های جدید جسورانه کمک کرد – دهه‌ای که در آن خرده فرهنگ مد، موسیقی و هنر هویت ملی بریتانیا را پس از جنگ به چالش کشید و برای همیشه تغییر داد.

موزه ویکتوریا و آلبرت که در سال 2019 نمایشگاهی را با تمرکز بر آثار او برگزار کرد، در بیانیه ای گفت: «غالغه کردن سهم کوانت در مد غیرممکن است.
او آزادی شادی بخش مد دهه 1960 را به نمایش گذاشت و الگوی جدیدی را برای زنان جوان ارائه کرد.

مری کوانت، مغز متفکر سبک Swinging دهه 60، در 93 سالگی درگذشت

کوانت که یک طراح خودآموخته بود، یک بوتیک در غرب لندن به نام بازار را در دهه 1950 در کنار همسر کارآفرین مدش الکساندر پلانکت گرین و شریک تجاری آنها افتتاح کرد.

بازار با ارائه چیزی کاملاً متفاوت با فروشگاه های رایج و طراحان سطح بالا به خریداران بسیار محبوب شد.

تاثیر او بر مد با ورود دامن کوتاه به اوج خود رسید، که خط لبه بالای زانو آن – اغلب تا بالای زانو بلند می شود – به نمادی از فرهنگ جوانان شورشی و آزادی جنسی نسل جدید تبدیل شد.

(فایل ها) در این عکس فایلی که در 16 نوامبر 1966 گرفته شده است، استایلیست بریتانیایی مری کوانت، طراح دهه 60 دامن مینی معروف، با مدال افسر نشان امپراتوری بریتانیا (OBE) خود که به تازگی از آن دریافت کرده، عکس می گیرد. ملکه الیزابت دوم برای خدمات به صنعت مد.  خانواده او گفتند که مری کوانت، ملکه مد دهه شصت Swinging بریتانیا که دامن کوتاه را رایج کرد، روز پنجشنبه، 13 آوریل، در سن 93 سالگی درگذشت.  (عکس از CENTRAL PRESS / AFP)

ظاهر خود کوانت به اندازه طرح‌هایش جذاب بود و مدل موی معروف “باب” را به کار برد.

در سال 1966 به دلیل مشارکتش در صنعت مد، جایزه ملی را به او اعطا کرد، و این جایزه را با لباسی معمولی جسورانه – یک لباس کوتاه کرم رنگ و یک کلاه – که باعث سر و صدایی در مطبوعات ملی شد، از ملکه دریافت کرد.

الکساندرا شولمن، سردبیر سابق ووگ بریتانیا، در توییتر نوشت: «یک رهبر مد و همچنین در کارآفرینی زنان – یک رویایی که خیلی بیشتر از یک مدل موی عالی بود.